سه شرط تازه اروپا برای ادامه همکاری با ایران سه شرط تازه اروپا برای ادامه همکاری با ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سه شرط تازه اروپا برای ادامه همکاری با ایران

سه شرط تازه اروپا برای ادامه همکاری با ایران

خبرگزاری ایسنا: روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از “منابع آگاه” نوشت که چهار کشور اروپایی ضامن برجام، دیدارهایی با نمایندگان ایران داشته‌اند و سه شرط را برای پایان اختلافات و ادامه کار با کشورمان مطرح کرده‌اند.

 این روزنامه مدعی شد که اعضای این گروه اروپایی که به E4 مشهور هستند از ایران خواسته‌اند تا مواضع خود را که در کشورهای لبنان، سوریه، یمن و عراق دنبال می‌کند، تغییر داده و روابط خود با آن‌ها را بر اساس معاهده وین تنظیم کند. الشرق الاوسط این ادعا را با استناد به “گزارش‌های دیپلماتیک اروپایی که به بیروت ارسال شده‌اند” مطرح کرده است. بنا بر این گزارش‌ها چهار کشور اروپایی در نشست‌های خود با نمایندگان ایران خواسته‌اند که “به جای برخورد با جامعه بین‌المللی، خود را با آن تطبیق دهد. “

سه شرط تازه اروپا برای ادامه همکاری با ایران

بر اساس گزارش الشرق الاوسط، نمایندگان کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان و ایتالیا که به عنوان گروه E4 از آن‌ها یاد می‌شود، به طور منظم جلساتی با نمایندگان ایرانی تشکیل داده‌اند تا درباره «اقدامات غیر قابل قبول در لبنان، سوریه، یمن و عراق» مذاکره کنند.

یک “منبع آگاه اروپایی” به الشرق الاوسط گفته است که بر سر برخی از مسائل مطرح شده در این نشست‌ها طرفین به تفاهم رسیدند و در برخی دیگر اختلافات همچنان باقی ماند چراکه با مسائلی همچون متوقف کردن فعالیت‌ها و تلاش‌های ایران در زمینه حمایت مالی و نظامی از جریان‌های سیاسی در این کشورها برای کمک به آن‌ها جهت رسیدن به آزادی، سروکار دارد و گروه E4 تاکید کرده که چنین استدلالی غیرقابل قبول است و دربرگیرنده نادیده گرفتن حاکمیت ملی آن کشورها است.

حتما بخوانید:  پیش‌بینی غلبه رنگین‌پوستان در آمریکا تا ۲۰۴۵

منابع این گروه در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط تاکید کرده‌اند که اعتراضات ایران به این درخواست‌ها، این گروه را از ادامه تلاش برای راضی کردن ایران جهت «عادی‌سازی روابط خود با غرب» باز نداشت چرا که این عادی‌سازی می‌تواند تأثیرات منفی درگیر رئیس جمهور آمریکا و ایران، برای کشورهای اروپایی را کاهش دهد.

این روزنامه در ادامه با توجه به این تنش‌ها ادعا کرد: ادامه این درگیری ممکن است امنیت تعدادی از کشورهایی را که تهران بر آن‌ها تأثیر سیاسی داشته و یا نیروهای نظامی خارج از سلطه حاکمیت در آن کشورها دارد، تهدید کند.

این منابع آگاه همچنین در این باره گفته‌اند که «همگام با افزایش حمله ترامپ به ایران، فرانسه با در نظر داشتن اینکه گسترش تنش میان آمریکا و ایران خطرات زیادی را به دنبال دارد، رهبری این گروه چهار عضوی اروپایی را در آرام کردن اوضاع به عهده دارد».

الشرق الاوسط می‌نویسد، کشورهای E4 متعهد به سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هستند که دو هدف را در بر دارد: عدم حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای از طریق نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای و همچنین حمایت از امنیت ملی خود. این گروه همچنین از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ابراز تأسف کرده و تاکید کرده است با مکانیسم اینستکس به حمایت از برجام ادامه خواهد داد.

این روزنامه متعلق به خاندان سعودی در ادامه مدعی شده است: کشورهای اروپایی سه مسئله را مشخص کرده‌اند که ایران برای «عادی سازی روابط با غرب» باید آن‌ها را در نظر بگیرد. اول آن‌که باید “خطر قوای نظامی شیعه تشکیل شده توسط ایران” را به رسمیت بشناسد که به ادعای این روزنامه (این قوای نظامی) با نهادهای قانونی در کشورهای خود رقابت کرده و بسیاری از شهروندان عرب را در لبنان، سوریه، عراق و یمن تهدید می‌کنند. دوماً، این گروه برنامه ملی ایران را برای تولید موشک‌های بالستیک و توسعه، تولید و به کارگیری این موشک‌ها در کشورهایی که ایران در آنها نیروهای نظامی دارد، را رد می‌کند و مذاکره با ایران را به پایان یافتن این سیاست ایران منوط کرده‌اند. مورد سوم «دست کشیدن ایران از تهدیدات خود» برای «موجودیت و امنیت» رژیم صهیونیستی است.

حتما بخوانید:  «الکس» به اعدام محکوم شد

یک مقام ارشد لبنانی هم به الشرق الاوسط گفته است: نقش گروه E4 خوب است اما مادامی که ترامپ بر موضع خود در خروج از توافق هسته‌ای اصرار بورزد، مشکل بتوان کاری کرد. کشورهای اروپایی باید با رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به یک راه‌حلی که نشان‌دهنده عقب نشینی ترامپ از مواضع سرسختانه او هم نباشد، توافق کنند و در این صورت سه شرط E4 می‌تواند پس از افزودن بندهایی که به ایران نیز اطمینان لاز م را بدهد، به پیش‌نویس یک توافق برای حل اختلافات موجود بدل شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *