سیف: نرخ ارز در بازار ثانویه ۷۴۰۰ تومان است سیف: نرخ ارز در بازار ثانویه ۷۴۰۰ تومان است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سیف: نرخ ارز در بازار ثانویه ۷۴۰۰ تومان است

سیف: نرخ ارز در بازار ثانویه ۷۴۰۰ تومان است

خانه ملت: ولی الله سیف مدیر کل بانک مرکزی در خصوص نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی موضوع سوال از رئیس جمهور با حضور نمایندگان مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفت و توضیحاتی درباره سوال نمایندگان در مباحث مسائل بانکی، اشتغال، قاچاق کالا و ارز، رکود اقتصادی، نوسانات ارزی از سوی نمایندگان دولت ارائه شد.

وی افزود: کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد و همه باید تلاش کنیم اقتصاد کشور رو به جلو حرکت کند و دستاوردهایی که در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم به دست آمده استمرار یابد البته دشمنان در تلاش هستند که با کارشکنی مانع پیشرفت کشور شوند اما با برنامه ریزی دقیق می توان اقدامات آن ها را خنثی کرد.

سیف ادامه داد: ساز و کار جدیدی برای ساماندهی ارزی کشور در نظر گرفته شده که دولت قادر است براین اساس منابع ارزی موجود را به اولویت های اصلی اختصاص دهد و مبنای نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است و کالاهای اساسی و مواد مورد نیاز کارخانه جات با مشکل تامین ارز رو به رو نخواهند بود، گروه سوم کالایی نیز از طریق بازار ثانویه تامین ارز خواهند شد.

وی افزود: در مدت کوتاهی که کار بازار ثانویه ارز آغاز شده عملکرد مناسبی داشته و با توجه به اینکه نرخ ها در بازار ثانویه به صورت توافقی بین صادرکننده و واردکننده تامین می شود گروه کالایی سوم می تواند تامین ارز شود در حال حاضر نرخ ارز در این بازار حدود ۷۴۰۰ تومان است و پیش بینی می شود قیمت ها با ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضا مناسب تر شود و فضا برای تجارت خارجی طبیعی و متناسب با تحولات در صحنه بین الملل باشد.

حتما بخوانید:  همراهیِ اشک‌بار سرباز ارتش با معترضانِ لبنانی

سیف در ادامه افزود: هر کدام از دستگاه ها در اقتصاد کشور وظیفه ای را برعهده دارد که موضوع ثبت سفارش بر عهده وزارت صنعت است و براین اساس واردکنندگان بعد از ثبت سفارش به بانک عامل مراجعه می کنند تا از طریق سامانه ارز تخصیص یابد و به بانک اجازه داده می شود پذیرش تعهد برای پرداخت کالایی که قرار است وارد کشور شود، انجام دهد.

وی افزود: بانک ها براساس تخصیص بانک مرکزی به طور مثال اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی می کنند و زمانی که کالا وارد گمرکات کشور شد با اسناد حمل کالا به بانک مراجعه می کنند تا به فروشنده پول حواله شود در آن مقطع بانک عامل به سراغ بانک مرکزی می آید و تقاضا می کند که ارزی که تخصیص داده شده تامین شود.

وی ادامه داد: اولویت بندی تخصیص ارز در مرحله ثبت سفارش انجام می شود و گروه کالاهای اساسی مانند گندم، برنج و سویا که نیازهای ضروری هستند و با زندگی مردم ارتباط دارند با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامین ارز می شود و ۸۰ درصد ارز موردنیاز گروه دوم کالاهای ضروری مانند ماشین آلات و مواد واسطه ای از صادرات کالاهای غیرنفتی مانند پتروشیمی، فولاد و صادرکنندگان عمده تامین ارز می شوند اما گروه سوم کالاها که شامل کالاهای مصرفی است می تواند با نرخ ارز بالاتری در بازار ثانویه تامین شود.

سیف افزود: ارز مورد نیاز کالاهای مصرفی از طریق ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی توسط بخش خصوصی و براساس توافق تامین خواهد شد و گروه چهارم کالایی نیز اقلام غیرضروری و لوکس محسوب می شوند و ارزی به آن ها تخصیص داده نمی شود.

حتما بخوانید:  نوبخت: مردم ارز و طلای خود را به بازار بیاورند

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *