شکر؟ بله شکر! ۷۰درصد گران شد شکر؟ بله شکر! ۷۰درصد گران شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / شکر؟ بله شکر! ۷۰درصد گران شد

شکر؟ بله شکر! ۷۰درصد گران شد

روزنامه همدلی درباره افزایش قیمت شکر در آستانه ماه رمضان نوشت: بر اساس گزارش‌ها، قیمت کالاهای اساسی در یک‌سال جهش چشمگیری داشته که چندی است، شکر نیز بر فهرست این کالاهای گران اضافه شده است. آن طور که گزارش‌های میدانی حکایت می‌کنند، قیمت شکر بسته‌بندی از اسفندماه در بازار افزایش یافته و برخی فروشگاه‌ها، این محصول را با قیمت بیش از ۸ هزار تومان عرضه می‌کنند.

این در حالی است که سال گذشته نرخ فروش مصوب شکر برای کارخانجات تولیدی، ۳ هزار تومان تعیین شده بود. این ماجرا ظاهرا امسال نیز ادامه دارد و به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع قند وشکر، بین قیمت مصوب و نرخ شکر در بازار مصرف، فاصله‌ای ۲ برابری وجود دارد.

کام بازار تلخ شد؛  افزایش 70 درصدی قیمت شکر

آن‌طور که بهمن دانایی گفته است: «هم‌اکنون نرخ مصوب شکر درب کارخانه و در بازار مصرف تغییری نکرده و همچنان براساس آخرین مصوبه سوم شهریورماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شکر سفید درب کارخانه برای مصرف‌کننده ۳هزار تومان، شکر فله برای مصرف‌کننده ۳ هزار و ۴۰۰تومان، شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۴هزار‌تومان و شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است و براساس همین مصوبه عرضه این محصول با قیمت بیشتر مصداق گران‌فروشی بوده و در صورت مشاهده براساس مقررات باید با آن برخورد شود.»

این داستان در حالی جریان دارد که نرخ مصوب شکر در کارخانه کیلویی ۳ هزار تومان و در بازار مصرف کیلویی ۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است، اما با این همه گزارش‌های میدانی و رسمی نشان می‌دهد قیمت این محصول در بازار به بیش از ۹ هزار تومان رسیده است. ماجرای افزایش قیمت کالاهایی مانند شکر که در لیست ارز بگیران ۴۲۰۰ تومانی هستند، در حالی مطرح است که درباره علت اصلی گرانی آن‌ها اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده است.

حتما بخوانید:  ویدئویی تکان‌دهنده از یک زورگیری در تهرانپارس

برخی از دست‌اندرکاران بازار بر این باور هستند که به دلیل کاهش عرضه این محصول، قیمت شکر از اواخر سال گذشته رشد کرده است. شبیه به اتفاقاتی که چند ماه گذشته در بازار بسیاری از کالاهای اساسی رقم خورد و به دلیل احتکار برخی از کالاها از قبیل محصولات بهداشتی و خوراکی، قیمت‌ها شروع به رشد کردند. این در حالی است که عده دیگری از دست‌اندرکاران بازار بر این باور هستند که صادرات بی‌رویه و قاچاق شکر زمینه را برای گرانی این محصول مساعد کرده است. هر چند بر اساس تجربه سال‌های گذشته و اتفاقاتی که در بازار دیگر کالاهای اساسی رقم خورد، می‌توان گفت که دلال‌ها زمینه سازی اصلی افزایش قیمت کالاهای اساسی هستند.

مشابه این اتفاق در بازار مسکن و خودرو نیز وجود داشته و به گفته بسیاری از آگاهان اقتصادی دلال‌ها جدای از اتفاقات سیاسی یا اقتصادی عامل اصلی گرانی هستند. این موضوع این‌روزها در بازار شکر نیز اتفاق افتاده است و به گفته مسئولان اکنون سود زیادی را از این کار می‌برند.

بر اساس گزارش‌های میدانی در برخی از روزها حتی شکر از بازار حذف شده است و به گفته برخی از فروشنده‌ها، به دلیل اینکه بازار با کمبود عرضه مواجه است، این کالا گاهی از فروشگاه‌ها حذف شده و موجب سرگردانی خریداران شده است. آنطور که دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر روز گذشته گفته بود: «هم‌اکنون در بازار مصرف هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی بیش از ۹ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود که باید گفت هیچ ارتباطی به کارخانه‌های تولیدکننده این محصول نداشته و این سود غیرقانونی به جیب عده‌ای واسطه و دلال و برخی از واحدهای بسته‌بندی می‌رود.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *