طالبان شهروندان افغانستانی را ممنوع الخروج کرد طالبان شهروندان افغانستانی را ممنوع الخروج کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / طالبان شهروندان افغانستانی را ممنوع الخروج کرد

طالبان شهروندان افغانستانی را ممنوع الخروج کرد

یورونیوز: سخنگوی طالبان در خصوص هرج و مرج در فرودگاه کابل هم گفت: «خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل بروند، اما افغان‌ها نه. به مردم می‌گوییم به سر کار و زندگی خود برگردید.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران حاضر در یک نشست مطبوعاتی در کابل، پایتخت افغانستان گفت که خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل راه پیدا کنند. وی همزمان گفت که جنگ از دید طالبان تمام شده است و «مشکل پنجشیر» حل شدنی است.

وی در خصوص پنجیشیر گفت: «مشکل پنجشیر مشکل کوچکی است. ۸۰ درصد مطمئن هستیم که جنگی نخواهد بود. جنگ از دید امارت اسلامی (طالبان) تمام شده است. با آن‌هایی که در پنجشیر هستند گفتگو می‌کنیم و سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم. آغوش ما به روی برادران پنجشیری باز است. به کابل بیایید و با هم و در کنار هم زندگی می‌کنیم.»

طالبان: افغان‌ها اجازه ورود به فرودگاه کابل را ندارند

گروهی از نیرو‌های تحت امر احمد مسعود موسوم به جبهه مقاومت ملی تا این زمان در دره پنجشیر در برابر حکومت طالبان ایستادگی کرده‌اند.

سخنگوی طالبان در خصوص هرج و مرج در فرودگاه کابل هم گفت: «ما از مردم دعوت می‌کنیم به خانه‌هایشان بازگردند. اما آمریکا از مردم دعوت می‌کند به فرودگاه بروند. آمریکا سیاست را تغییر دهد. آمریکا مهندس‌ها، دکتر‌ها و نظامیان ما را بیرون می‌برد تا مثل یک شهروند عادی برای آن‌ها کار کنند. در حالی که آن‌ها در کشور مثل یک کارشناس می‌توانند کار و زندگی کنند.»

وی افزود: «خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل بروند، اما افغان‌ها نه. به مردم می‌گوییم به سر کار و زندگی خود برگردید. خطری متوجه شما نیست. آمریکایی‌ها وقتی که جمعیت در اطراف فرودگاه تجمع می‌کنند، تیراندازی می‌کنند. ما از آن‌ها خواستیم دعوت برای تخلیه افغان‌ها را متوقف کنند.»

حتما بخوانید:  شایعه بازداشت دادستان سابق تهران تکذیب شد

وی در خصوص سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی گفت: «سازمان‌های بین‌المللی با ما کار می‌کنند. ما مسئول سلامت روانی و فیزیکی کارکنان سازمان‌ها و کارکنان سفارتخانه‌ها هستیم. کارشان از سر بگیرند. از آن‌ها از این که در کشور ما هستند تشکر می‌کنیم. نیرو‌های امنیتی ما مسئول تامین امنیت آن‌ها هستند».

سخنگوی طالبان همچنین گفت: «امیرالمومنین حکومت امارت اسلامی» به زودی معرفی خواهد شد.

مهلت حضور آمریکایی‌ها تمدید نمی‌شود

ذبیح‌الله مجاهد در دومین نشست خبری خود از زمان به قدرت رسیدن طالبان، به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ گفت. او در پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید حضور نیرو‌های آمریکایی برای ادامه عملیات انتقال از فرودگاه کابل، این امکان را متفی دانست و گفت: «آمریکایی‌ها در همان مهلتی که به ایشان دادیم باید بروند وگرنه این خلاف توافقی است که با آن‌ها داشته‌ایم. آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که با آن‌ها همکاری کرده و قرار است بروند همگی باید تا پیش از مهلت مقرر بروند.»

مهلت نهایی خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان روز ۳۱ اوت تعیین شده است، اما آمریکا و برخی متحدان غربی‌اش تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم از امکان له تعویق افتادن این مهلت سخن گفته‌اند.

همزمان آخرین گزارش‌ها حاکی است برغم خواست کشور‌های عضو گروه هفت از طالبان مبنی بر تمدید و تسهیل خروج افغان‌ها و خارجی‌ها از افغانستان، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نمی‌خواهد عملیات خروج آن‌هایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، فراتر از ۳۱ اوت تمدید یابد.

ارتش بازسازی می‌شود

مجاهد در پاسخ به پرسش دیگری درباره شکل‌گیری مجدد ارتش افغانستان که در حال حاضر به قول خبرنگار پرسش‌کننده «از هم فروپاشیده» است گفت: «ما سعی می‌کنیم ارتش را بازسازی کنیم. مجاهدین ما جزو نیرو‌های کشور هستند و هر زمان ادارات شکل گرفت و حکومت برقرار شد باقی کارکنان و سربازان نیز دوباره استخدام می‌شوند.»

حتما بخوانید:  سرگیجه کرونا در لاهیجان؛ از مسافران تا پناهیان

به زودی آخوندزاده را خواهید دید

آقای مجاهد همچنین در پاسخ به درسش دیگری از همان خبرنگار که پرسید ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان الان کجاست، تأکید کرد: «رهبر ما را به زودی خواهید دید.»

رسانه‌ها آزادانه فعالیت کنند

چند تن از خبرنگاران درباره آزادی فعالیت رسانه‌ای و نیز اجازه فعالیت زنان خبرنگار از سخنگوی طالبان پرسیدند. یکی از خبرنگاران گفت: «شما گفتید از رسانه‌ها و کار خبرنگاران حمایت می‌کنید در حالی که همکاران ما در هنگام مراجعه به تلویزیون با مأموران شما روبرو شدند و بانوان همکار نیز ترسیده و به خانه بازگشتند.»

مجاهد در پاسخ، با یادآوری حمایت از فعالیت رسانه‌ای گفت: «مصونیت خبرنگاران برای ما ضرورت دارد و حضور مجاهدین ما در آنجا احتمالا برای حفظ امنیت خبرنگاران بوده است. شاید مورد استثنایی بوده که رسیدگی می‌کنیم. ولی شما آزادانه فعالیت خودتان را بکنید.»

دیدار رئیس سیا با ملا برادر؛ نه تأیید، نه تکذیب

سخنگوی گروه طالبان در مورد خبری که روزنامه واشنگتن پست درباره دیدار رئیس سازمان سیا با ملا عبدالغنی برادر منتشر کرده گفت که این خبر را تأیید نمی‌کند. وی با این حال، همین خبر را تکذیب هم نکرد و تنها گفت که آمریکا و سایر کشور‌ها در افغانستان سفارتخانه دارند و دیدار‌های دیپلماتیک انجام می‌شود.

گر کار هنری خلاف شرع باشد، هنرمندان شغل‌شان را عوض کنند

آقای مجاهد همچنین در مورد اجازه فعالیت هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله فیلمسازان گفت که اگر فعالیت آن‌ها با احکام و شریعت اسلامی منافات نداشته باشد آن‌ها مجاز به فعالیت هستند و در غیر این صورت بهتر از شغل خود را عوض کنند.

حتما بخوانید:  جهانگیری: امروز ایران، جزو امن‌ترین کشور‌ها است

کمک‌های خارجی

وی کمک‌های خارجی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت که افغانستان همچنان از کمک‌های بشردوستانه و بلاعوض خارجی استقبال می‌کند، اما کمک‌های «مشروط» که بخواهد «هویت و استقلال» این کشور را «خدشه‌دار» کند، پذیرفتنی نیست.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین قول داد که هیچ یک از سلاح‌های به دست آمده از ارتش ار کشور خارج نخواهد شد.

هند، پاکستان، ترکیه

مجاهد در پاسخ به پرسش یک خبرنگار هندی در مورد تصویر منفی طالبان در این کشور گفت: «ما نمی‌خواهیم با هیچ کشوری از جمله هند دشمنی و جنگ داشته باشیم.»

و همچنین در داسخ به پرسش دیگری در مورد فعالیت طالبان پاکستان و نیز نقش حزب تحریک انصاف در تحولات افغانستان گفت: «ما به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما دخالت و علیه ما فعالیت کند. نه به پاکستان و نه به هیچ کشور دیگری اجازه این کار را نمی‌دهیم.»

سخنگوی طالبان همچنین در مورد ترکیه گفت: «ما می‌خواهیم با ترکیه به عنوان کشور مسلمان روابط دوستانه داشته باشیم. اما به حضور نیرو‌های ترکیه در افغانستان و به ویژه در فرودگاه کابل نداریم.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *