قالیباف: تحریم کاغذ پاره نیست و اثرگذار است قالیباف: تحریم کاغذ پاره نیست و اثرگذار است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قالیباف: تحریم کاغذ پاره نیست و اثرگذار است

قالیباف: تحریم کاغذ پاره نیست و اثرگذار است

خبرگزاری ایسنا: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز انقلابی بودن به این معناست که بتوانیم مشکلات مردم را گره‌گشایی کنیم، به بررسی لایحه بودجه در مجلس اشاره و تصریح کرد: بودجه صرفا برای دولت نوشته نمی‌شود بلکه بودجه سالانه یعنی حکمرانی کشور و زندگی مردم لذا باید سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی به درستی تبیین شود و مجلس باید این ریل‌گذاری صحیح را ایجاد کند.

 محمدباقر قالیباف ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۰ دی ماه) در دیدار با مسئولان بسیج اساتید کشور و ارتباط تصویری با چند استان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: این ایام مصادف با اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی شده که انصافا وی سیدالشهدای مدافعان حرم به شمار می‌رود.

قالیباف: متأسفانه دست در جیب مردم شده!

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهید سلیمانی بیش از ۴۳ سال مجاهدت کرد و مخلصانه در روزهای بسیار سخت تلاش کرد از این رو خداوند هم به وی عزت دنیوی و اخروی داد.

وی افزود: با همه وجود در همه محافل گفتمانی عنوان کردم بسیج می‌تواند نقش جدی و پیشاهنگی در عرصه‌های مختلف ایفا کند.

قالیباف ادامه داد: فرهنگ اسلامی و مبانی دینی که با آن انقلاب اسلامی شکل گرفت بر دو ویژگی سنت‌های الهی و پایبندی به آنها و مردمی‌سازی تأکید جدی دارد؛ از این رو مشاهده می‌شود اگر تاکنون انقلاب اسلامی تداوم داشته بر این دو اصل پایبند بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مردم در نظام اسلامی موضوعیت و اهمیت دارند، تصریح کرد: اگر ۴ دهه گذشته از انقلاب اسلامی را تحلیل کنیم بدون شکل مشاهده خواهیم کرد هر گاه این دو ویژگی را مورد توجه قرار دادیم مشکلات برطرف شده اما هر زمان که یکی از این دو موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته یا گرفتار دیوانسالاری شده ایم، امور دچار آسیب شده است.

حتما بخوانید:  چهره عجیب از تتلو، آمیخته به رنگ و تتو!

بوی اظهار کرد: شهید سلیمانی نیز دو ویژگی مذکور را داشت، آمریکایی‌ها ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کردند اما شهید سلیمانی با همراهی امت اسلامی، فاطمیون و زینبیون افتخارآفرینی کرد که نمادی از مردمی‌سازی امور است؛ در مواجهه با کرونا نیز بخش‌های مختلف دولتی غافلگیر شدند که طبیعی هم بود اما وقتی مردم در صحنه حاضر شدند شاهد گره‌گشایی‌های مختلف از تأمین تجهیزات فنی تا تولید ماسک بودیم.

قالیباف با اشاره به اینکه بسیج فضایی است که تبلور حضور سازماندهی شده مردم در آن مشهود است، گفت: امروزه در حوزه کارآمدی مسائل مختلف مانند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دچار چالش هستیم و فرصت‌های زیادی را از دست دادیم از این رو برای برطرف کردن مشکلات باید تلاش کنیم؛ بر این اساس باید کارآمدی دین را در بستر جامعه اثبات کنیم که بسیج می‌تواند پیشاهنگ این کار باشد. بسیج اساتید دانشگاه و حوزه می تواند پیش‌قراولان در حل نظام مسائل و شناخت نظام مسائل موجود باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عمدتا افراد تصور می‌کنند مشکل کشورمان نبود پول یا اعتبارات و عدم فروش نفت به خاطر تحریم است؛ البته تحریم کاغذ پاره نیست و اثرگذار است، اما اگر احساس کنیم تحریم تهدید است اشتباه بزرگی کردیم، باید آسیب‌شناسی کنیم تا بتوانیم با تکیه بر نقاط قوت تهدید را به فرصت تبدیل کنیم از این رو باید به سمت مردمی‌سازی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: روزی در کشورمان ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما تراز عملیاتی بودجه نیز با کسری مواجه بود و زمانی که درآمد نفتی به ۵ میلیارد دلار نیز رسید، همچنان با کسری مواجه هستیم که این امر نشان می‌دهد مشکل در کشورمان به تأمین اعتبار و پول برنمی گردد.

حتما بخوانید:  یک سال زندان و ۷۴ضربه شلاق برای ۴۲ کارگر آذرآب

قالیباف اظهار کرد: فرصت‌های عظیمی در اختیار مجلس بوده است تا بتواند همانند رهنمودهای امام راحل در رأس امور باشد اما امروزه باید پرسید چرا مجلس نتوانسته نقش محوری خود را به خوبی ایفا کند، برای تحقق این امر نیازمند وجود عزم جدی و بازگشت کارآمدی به قوه مقننه هستیم؛ بنابراین اگر به درستی قانونگذاری و نظارت شود و به امر نظارت اولویت دهیم به جایگاه در رأس امور بودن دست خواهیم یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۴ محور تحولی در دستور کار مجلس مبنی بر مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی گفت: اگر بتوانیم تحول را از درون مجلس رقم بزنیم می‌توانیم در بیرون مجلس نیز اثرگذار باشیم و با نظارت‌های مجلس به نابسامانی‌های موجود سامان دهیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس در فصل تصویب بودجه است که این امر برای همه کشور اهمیت دارد، تصریح کرد: بودجه صرفا برای دولت نوشته نمی‌شود بلکه بودجه سالانه یعنی حکمرانی کشور و زندگی مردم لذا باید سیاست‌های پولی و سیاست‌های مالی به درستی تبیین شود؛ متأسفانه گاهی اوقات به دلیل سیاست‌های غلط پولی دست در جیب مردم شده و حتی دارایی آنها در مدت زمان کوتاهی به یک سوم کاهش یافته است لذا مجلس باید این ریل‌گذاری صحیح را ایجاد کند.

قالیباف افزود: کمیسیون‌های مجلس این ظرفیت را دارند که بسیج اساتید بتواند با توجه به دستورجلسات آنها موضوعات مختلف را بررسی و پیشنهاداتش را ارائه دهد که این امر سبب ایجاد خلاقیت و افزایش ظرفیت‌ها می‌شود؛ در اولین گام بسترسازی برای تحقق این مهم در کمیسیون کشاورزی مجلس انجام شده است.

حتما بخوانید:  تصاویری از کربلا در شب اربعین حسینی

رئیس مجلس در اشاره به نمونه ای از سوء مدیریت اضافه کرد: در برهه ای ۱۰ میلیارد دلار با موافقت رهبر انقلاب برای حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تخصیص یافت اما با بررسی پروژه‌های اجرا شده در خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه می‌توان مشاهده کرد اعتبار هزینه شده اما بد خرج شده است؛ در واقع هم وقتمان را تلف کردیم و هم پروژه‌ها بد اجرا شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که انقلابی بودن به این معناست که بتوانیم مشکلات مردم را گره‌گشایی کنیم گفت: رهبر انقلاب حدود ۱۲ سال قبل در تحلیل موضوعی فرمودند دشمن اصلی ما آمریکا است و برای مواجهه با دشمن باید کار، کار و کار کرد؛ بنابراین امروز هر چیزی که مانع کار کردن شود عامل دشمن است لذا باید امور را با روحیه جهادی پیش ببریم.

کریمی فیروزجائی: بسیج اساتید در تقویت گفتمان انقلاب پیش تاز بوده است

در ادامه این دیدار علی کریمی فیروزجائی با اشاره به اینکه بسیج اساتید کشور توانسته با اقداماتش زمینه پیشرفت علم و فناوری در کشور را فراهم کند، گفت: در واقع بسیج اساتید در تقویت گفتمان انقلاب پیش تاز بوده است.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: بسیج اساتید در دانشگاه‌ها ظرفیت خوبی دارد که باید این امر را با کمیسیون‌های تخصصی مجلس گره بزنیم تا قوانین خوبی را در قوه مقننه به تصویب برسانیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *