قانون تازه مجلس برای مقابله با کودک‌آزاری والدین قانون تازه مجلس برای مقابله با کودک‌آزاری والدین | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قانون تازه مجلس برای مقابله با کودک‌آزاری والدین

قانون تازه مجلس برای مقابله با کودک‌آزاری والدین

خبرگزاری ایرنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: والدینی که به دلیل بی توجهی و سهل انگاری منجر به فوت یا جراحات فرزندانشان شوند مجازات می‌شوند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را برای تامین نظر شورای نگهبان با ۱۵۰ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۲۵ نماینده حاضر تصویب کردند.

والدین سهل‌انگار به حبس محکوم می‌شوند

نمایندگان در ماده ۹ این طرح مقرر کردند:

هر گاه بی توجهی و سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده (فوت طفل یا نوجوان، فقدان یکی از حواس و یا منافع، قتل، نقص یا از کار افتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایجاد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضا، و یا بروز بیماری روانی، آزار جنسی یا عاطفی) شود حسب مورد به مجازات تا حداقلِ مندرج در بندهای فوق، (حبس درجه ۵،۶،۷،۸) محکوم می‌شوند به استثنای بند ت (جراحت سر و صورت و یا گردن) که در این مورد دیه پرداخت می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی مجازات درجه ۵ عبارت است از حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون (۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰)ریال.

محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال.

ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی.

ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی همچنین بر اساس این قانون حبس درجه ۶ نیز عبارت است از، حبس بیش از شش ماه تا دو سال، جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا هشتاد میلیون (۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال.

حتما بخوانید:  احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو‌های داخلی

شلاق ازسی و یک تا هفتاد و چهار ضربه و تا نود و نه ضربه در جرائم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال.

ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال.

ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال همچنین مجازات درجه ۷ عبارت است از: حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از ده میلیون (۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، شلاق از یازده تا سی ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات درجه ۸ عبارت است از حبس تا سه ماه، جزای نقدی تا ده میلیون (۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، شلاق تا ده ضربه.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *