قرارداد ۲۵ساله فروش نفت و گازِ روسیه با چین قرارداد ۲۵ساله فروش نفت و گازِ روسیه با چین | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قرارداد ۲۵ساله فروش نفت و گازِ روسیه با چین

قرارداد ۲۵ساله فروش نفت و گازِ روسیه با چین

انتخاب: روسیه قرارداد ۲۵ ساله فروش نفت و گاز با چین به ارزش ۱۱۷.۵ میلیارد دلار امضا کرد.

این قرارداد در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به چین برای حضور در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی امضا شد.

بر اساس قرارداد جدید، شرکت گازپروم روسیه سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز اضافی به چین ارسال خواهد کرد که ارزش آن برای ۲۵ سال حدود ۳۷.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت گازپروم قبلا هم قرارداد فروش سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز به چین داشت که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و به تدریج افزایش می‌یابد. پارسال شرکت روسی یاد شده ۱۰.۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری» به چین تحویل داد. روسیه همچنین پارسال ۶ میلیارد متر مکعب گاز مایع (ال‌ان‌جی) به چین فروخته است.

به گفته گازپروم، این توافق گام مهمی در تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه بین روسیه و چین در بخش گاز است. حجم گاز خط لوله روسیه به چین از طریق مسیر خاور دور به ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

شرکت روس‌نفت طی ۲۵ سال آینده ۱۰۰ میلیون تن نفت خود را از طریق قزاقستان به چین ارسال خواهد کرد که ارزش آن ۸۰ میلیارد دلار است.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار پوتین در کرملین، عرضه انرژی روسیه به چین به بالاترین حد خود رسیده است.

امضای قراردادهای جدید میان روسیه و چین در حالی است که روسیه هم‌اکنون یکی از تامین‌کننده‌های اصلی نفت و گاز چین است.

بر اساس آمارهای گمرک چین، روسیه طی سال گذشته میلادی بیش از ۷۹ میلیارد دلار صادرات و حدود ۶۷.۵ میلیارد دلار واردات از چین داشته که نسبت به سال ۲۰۲۰ تجارت دوجانبه دو کشور یک سوم رشد داشته است.

حتما بخوانید:  تهدید روز گذشته ظریف چه تبعاتی دارد؟

جزئیات آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد این کشور طی سال گذشته میلادی نزدیک ۸۰ میلیون تن نفت خام (۱.۶ میلیون بشکه در روز) به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است.

تحلیلگران می‌گویند «محور گاز» مسکو به چین چالشی برای اروپا است که در ماه‌های اخیر با قیمت‌های سرسام آور انرژی دست و پنجه نرم کرده است. به گفته تحلیلگران، روسیه همچنان تأمین کننده اصلی گاز اروپا است، اما تغییراتی که در حال حاضر در زیرساخت‌های حمل و نقل انرژی ایجاد می‌کند، باید جدی گرفته شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *