قِران؟ یا تومان؟ تورم، همان است که بود! قِران؟ یا تومان؟ تورم، همان است که بود! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / قِران؟ یا تومان؟ تورم، همان است که بود!

قِران؟ یا تومان؟ تورم، همان است که بود!

روزنامه همدلی: حذف صفر از پول ملی اولین بار نیست که از سوی سیاست‌گذاران مطرح می‌شود، بارها این موضوع خوراک رسانه‌های اقتصادی شده و حرف از آن دغدغه زیادی به جامعه تحمیل کرده است. دیروز وقتی یکبار دیگر حرف این سیاست در مجلس به میان آمد، تورمی که این‌روزها حسابی می‌تازد و فشار اقتصادی را روی دوش اقشار ضعیف بیشتر می‌کند، مخالفان زیادی را با این سیاست روی کار آورد.

قِران؟ یا تومان؟ تورم، همان است که بود!

بیشتر مخالفان بر این باور بودند که این‌روزها مشکلات اقتصادی بیشتری دامن اقتصاد را گرفته و باید به جای تمرکز بر مسائلی که تاثیری روی تورم ندارد یا حتی به صورت کوتاه مدت جو روانی ایجاد کرده و باعث افزایش نگرانی‌ها در زمینه صعود تورم می‌شود، بر معیشت تمرکز کرد. علی قنبری، کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر این سیاست روی مهم‌ترین فاکتورهای اقتصادی به «همدلی» می‌گوید: «اصل موضوع حذف صفر از پول ملی تاثیر خاصی بر روی فاکتورهای اقتصادی ندارد؛ نه تورم و نه شاخص‌ بورس تحت تاثیر این سیاست قرار نخواهد گرفت».

حذف صفرها و کاهش هزینه چاپ اسکناس

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود با «همدلی» گفت: «به دلیل اینکه صفرهای پول ملی ما زیاد است چاپ اسکناس هم تحت چنین شرایطی هزینه بیشتری را می‌طلبد، بنابراین برای جلوگیری از این هزینه‌ها بهتر است حجم صفرها را کمتر کرد. حجم پول کمتر به معنای برخورداری از حساب‌های جمع‌وجورتر است و می‌تواند روند محاسبات را آسان‌تر کند». قنبری در ادامه با تاکید بر اینکه حذف صفر از پول ملی تاثیری روی نقدینگی یا سایر فاکتورهای اقتصادی ندارد به «همدلی» گفت: «زدودن صفرهای پولی ملی حتی روی تورم تولید هم بی‌تاثیر است، اجرای این سیاست تنها هزینه چاپ پول را کاهش می‌دهد و با الگوبرداری از سایر کشورها در ایران نیز قابلیت اجرای دارد. در حال حاضر این سیاست در برخی از کشورها مثل آلمان، زیمبابوه و ترکیه استفاده می‌شود و در این کشورها تنها هزینه چاپ اسکناس است که کاهش یافته و البته محاسبات را نیز ساده‌تر کرده است.»

حتما بخوانید:  قوه قضائیه به سرعت با متخلفین اقتصادی برخورد می‌کند

حذف صفرها و پرسش‌های بی‌پاسخ

حذف صفر از پول ملی با پرسش‌های بی‌شمار و بی‌پاسخی همراه است. برخی از آگاهان اقتصادی بر این باورند که در روزهایی که کشور از شرایط با ثبات اقتصادی همراه نیست، بر اساس چه پشتوانه و رویکردی مسئولان در صدد حذف صفر هستند. البته مردم نیز در این‌باره سوالات زیادی دارند که باید هر چه زودتر برای آن‌ها شفاف‌سازی شود. اقشار ضعیف و متوسط از مسئولان انتظار دارند تا به جای تمرکز بر سیاست‌هایی که سال‌ها قبل هم مطرح شده و به نتیجه نرسیده، روی قیمت کالاهای اساسی تمرکز کنند و تورم را در زندگی آن‌ها کمرنگ‎تر کنند. در این میان سرمایه‌داران بخش‌های مختلف اقتصادی؛ مسکن، طلا، ارز، سکه و حتی بورس نیز سوالات بی‌شماری دارند.

با توجه به اینکه این‌روزها تب بورس از همه این بازارها داغ‌تر است، یکی از سوالات رایج سهام‌داران هم تاثیر حذف صفرها از پول ملی است. آنطور که یکی از دست‌اندرکاران بازار سرمایه درباره تاثیر حذف صفرها بر ارزش سهام شرکت‌ها می‌گوید: «دلایل رشد بازار سهام در روزهای گذشته در اصل زمزمه‌هایی بوده درباره حذف صفرها از پولی ملی به گوش می‌رسید؛ مثلا وقتی سهمی افزایش سرمایه دارد این موضوع می‌تواند بر رشد بی‌دلیل سهام چنین شرکت‌هایی موثر باشد». علی یکی دیگر از بازیگران بازار سرمایه است که در این‌باره به «همدلی» می‌گوید: «سهمی که در مجموع ۳ صفر دارد، چرا می‌خواهند ۴ صفر از آن را حذف کنند، چنین سهمی دیگر ارزشی ندارد؛ تا چند سال دیگر که این طرح به مرحله اجرا درآید قیمت اسمی هر سهم هزار تومان خواهد شد؛ البته تا آن موقع نوسانات زیادی وجود دارد، بنابراین در شرایط حاضر نباید هر سهی را خرید و در این بازار با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کرد».

حتما بخوانید:  اماکن گردشگری فارس تا ۹ آبان تعطیل شد

در کنار فعالان بورس، گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص تاثیر این لایحه بر قیمت سهام و بازار سرمایه از سوی کارشناسان مطرح است. بسیاری از آگاهان این بازار بر این باور هستند که این طرح آثار مثبت و منفی زیادی بر بازار سرمایه دارد و این آثار بستگی به آن دارد که در چه شرایطی این اقدام اتخاذ شود.

علی زارعی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که حذف صفر از پول ملی چه تاثیری بر بازار سهام و معاملات آن دارد؟ گفت: «این موضوع به عنوان عاملی منفی برای بازار سهام محسوب نمی‌شود و به دلیل اینکه حذف صفر از پول ملی صرفا جنبه روانی دارد، بنابراین نباید منتظر باشیم اتفاق خاصی در اقتصاد بیفتد و در نتیجه نظاره‌گر تاثیرپذیری بازار سهام از این موضوع باشیم».

هر چه که هست، دیروز مجلس با کلیات لایحه‌ای موافقت کرد که به باور آگاهان اقتصادی می‌تواند به صورت تدریجی شرایط اقتصادی را دستخوش تغییر کند؛ سیاستی که اجرای آن به عمر دولت دوازهم قد نمی‌دهد و در صورت اجراست که می‎توان تاثیر واقعی آن بر تورم و نقدینگی را درک کرد. به نظر می‌رسد ریال برای تبدیل شدن به تومان راهی طولانی در پیش دارد و نباید در این زمینه با سرمایه‌ها هیجانی رفتار کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *