محیط زیست بابت تلفات گورخر‌ها عذرخواهی کرد محیط زیست بابت تلفات گورخر‌ها عذرخواهی کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / محیط زیست بابت تلفات گورخر‌ها عذرخواهی کرد

محیط زیست بابت تلفات گورخر‌ها عذرخواهی کرد

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن عذرخواهی از تلف‌شدن تعدادی از گورهای ایرانی در یک پروژه انتقال، گفت: محیط‌زیست در روند بررسی عوامل موثر در این اتفاق ناگوار به هر عاملی برسد با آن برخورد می‌کند.

عباسعلی دامنگیر در گفت‌وگویی با ابراز ناراحتی از تلف شدن تعدادی از گورهای ایرانی در فرآیند انتقال از توران به پارک ملی کویر اظهار کرد: سازمان محیط زیست به‌طور دقیق پیگیر دلایل تلف‌شدن این گورها است و تا حصول نتیجه نهایی با قاطعیت این روند بررسی را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سه عامل احتمالی این حادثه از سوی محیط‌زیست در حال بررسی است افزود: نخستین عامل، بحث نقش احتمالی داروهای بیهوشی در تلف شدن این گورها است که این مهم در حال بررسی است و دو عامل بیماری احتمالی گورخرها و خطای انسانی و سهل‌انگاری نیز به طور همزمان در حال بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه از نظر ما تلف شدن یک گونه هم قابل تحمل نیست تصریح کرد: متاسفانه به‌دلایلی این اتفاق افتاده و در فرآیند انتقال گورها که با مجوز رسمی سازمان انجام شده تعدادی از گورها تلف شدند.

وی با بیان اینکه تلف شدن حیات‌وحش در طرح‌های زنده‌گیری معمولا در سطح جهان و در هر انتقالی امکان‌پذیر و مسبوق به سابقه است گفت: یکی از گزینه‌هایی که در روند بررسی دلایل تلف شدن این گورها پیش روی ما بود احتمال ابتلا به بیماری”شاربن” بود که یکی از بیماری‌های خطرناک است.

گورهای تلف‌شده توران بیمار نبودند

دامنگیر از منفی‌بودن جواب آزمایش مرگ احتمالی گورها در اثر ابتلا به این بیماری خبر داد و افزود: خوشبختانه جواب این آزمایش امروز منفی اعلام شد و لذا تمرکز بررسی‌ها بر روی دو گزینه دیگر است.

حتما بخوانید:  روزنامه نگار منتقد شریعتمداری بازداشت شد

وی با ابراز خرسندی از منفی بودن این آزمایش اظهار کرد: عدم بیماری این گورها و منفی بودن آزمایش به ما این اجازه را می‌دهد که این پروژه ملی انتقال گورها به زیستگاه پارک ملی کویر را ادامه دهیم.

دامنگیر از پیگیری جدی داروهای بیهوشی استفاده شده در این زنده‌گیری خبر داد و افزود: دامپزشکی پیگیر بررسی این داروها است چرا که این احتمال وجود دارد که از دز بالایی در بیهوشی گورها استفاده شده باشد.

حساسیت به داروی بیهوشی عامل تلف شدن اولین گور

وی از احتمال حساسیت گورها به داروی بیهوشی به عنوان یک احتمال دیگر نام برد و بیان کرد: تلف شدن یکی از گورها قطعا به دلیل حساسیت به داروی بیهوشی بوده است. البته این گور دو سه ساعت بعد از بیهوش شدن تلف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از احتمال سهل‌انگاری و خطای انسانی به عنوان دیگر عامل احتمالی در روند بررسی دلایل تلف شدن گورهای توران شاهرود نام برد و اضافه کرد: در مورد نیز با جدیت در حال پیگیری است و به هر فردی برسیم با جدیت با آن برخورد می‌کنیم.

لغو حکم معاون محیط زیست و توبیخ رئیس اداره شکار

وی در پاسخ به پرسش در خصوص برکناری معاون طبیعی این سازمان گفت: در اولین گام معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کنار گذاشته شده است. ایشان خود هم قبول داشتند که اشتباهاتی صورت گرفته است. علاوه بر این رئیس اداره شکار و صید اداره کل طرح نیز فعلا توبیخ کتبی شده است.

دامنگیر از نداشتن تجربه کافی در بحث انتقال به عنوان یک عامل مهم و موثر نام برد و گفت: این برای اولین بار است که از تفنگ و بیهوش‌کننده برای زنده‌گیری در پروژه‌های انتقال و احیای زیستگاه‌ها استفاده می‌کنیم لذا نباید این فاکتور مهم را نیز از نظر دور داشت. ضمن اینکه این پروژه نیز از نظر تعداد حیات‌وحش منتقل شده نیز کم‌سابقه بوده است.

حتما بخوانید:  انگلیس: پوتین می‌خواهد شوروی را احیا کند

وی از پروژه انتقال گورهای توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار به عنوان یک پروژه مهم ملی نام برد و گفت: همه اقدامات انجام شده در این طرح با هماهنگی سازمان محیط‌زیست و دامپزشک و تیم کارشناسی مورد وثوق و مجربی بوده است.

نقش احتمالی ناهمواری مسیر انتقال و قفس‌های تنگ

وی با اشاره به ناهمواری‌های مسیر انتقال از آن به عنوان یک عامل احتمالی موثر نام برد و اظهار کرد: متاسفانه مسیر انتقال از گرمسار تا پارک ملی کویر دارای ناهمواری‌های زیادی است ضمن اینکه باید در تهیه قفس‌ها نیز دقت بیشتری می‌شد و قفس‌ها بزرگ‌تر تعبیه می‌شدند.

دامنگیر با بیان اینکه اگر سهل‌انگاری صورت گرفته باشد فرد خاطی به مراجع قضایی تحویل می‌شود گفت: همچنین اگر در بحث داروی بیهوشی و میزان دز آن خطایی صورت گرفته باشد حتما با دامپزشک نیز براساس قوانین برخورد می‌شود اگرچه دامپزشک این طرح از اساتید دانشگاه و از افراد مجرب و مورد تایید محیط‌زیست است.

وی در پایان با عذرخواهی از وقوع این اتفاق گفت: بنده به عنوان مدیرکل از عموم مردم، دوستداران محیط‌زیست، تشکل‌های مردم‌نهاد و مسوولان ارشد سازمان محیط‌زیست بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنم.

وی با بیان اینکه ۳۴ سال از انقراض گورخر ایرانی در پارک ملی کویر می‌گذرد گفت: این پروژه انتقال و احیای زیستگاه گور ایرانی در پارک کویر یک طرح ملی است و امید است با جدیت دنبال شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *