مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی

مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی

برترین‌ها: با تصمیم هیات دولت، روند حذف ۴ صفر از پول ملی کلید خورد. تاوان نیم‌قرن تورم موجب شد تا با واقعیت اسکناس‌های رایج، تبدیل غیررسمی ریال به تومان، در برابر تورم انباشته که کارآیی خودشان را از دست داده‌اند روبه‌رو شویم.

این لایحه پس از ارائه از سوی بانک‌مرکزی و تصویب دولت، دو خوان دیگر نیز در پیش دارد:مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان. اگر لایحه مذکور دو مرحله باقی‌مانده را نیز طی کند، ۱۰ هزار ریال فعلی (هزار تومانی) تبدیل به یک تومان خواهد شد تا هم ۴ صفر از پول ملی حذف شود و هم تومان بر تخت ریال بنشیند.

مزایا و معایب حذف چهار صفر از پول ملی

دی‌ماه سال گذشته بود که رئیس‌کل بانک‌مرکزی از پیشنهاد حذف ۴ صفر از پول ملی به دولت خبر داد. پس از آن بود که این پیشنهاد در قالب یک لایحه به کمیسیون اقتصادی دولت رفت. ۲۷ فروردین امسال نیز دفتر هیات دولت، از بررسی لایحه حذف ۴ صفر در کمیسیون اقتصادی خبر داد. تا اینکه در جلسه روز گذشته هیات دولت به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری، لایحه پیشنهادی بانک‌مرکزی مبنی‌بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر به تصویب رسید.

 این تصمیم با هدف حفظ کارآیی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد. برخی کارشناسان معتقد بودند که پروژه حذف صفر یک پروژه صرفا حسابداری است که هزینه‌های زیادی به همراه دارد و انجامش به‌صرفه نیست. که تورمی که در پول ما انعکاس پیدا کرده، محاسبات در مبادلات نقدی را برای مردم سخت کرده است. از طرفی تورم موجود باعث شده تا ریال اعتبارش را از دست بدهد.

حتما بخوانید:  کلانتری: احمدی‌نژاد صلاحیت روانی نداشت

طرفداران حذف ۴ صفر معتقدند که این اقدام آثار خوبی از جمله کاهش حجم اسکناس، کاهش هزینه چاپ و امحای اسکناس، سادگی مبادلات و ترازنامه‌های مالی و تقویت پول ملی به شکل اسمی را به‌دنبال خواهد داشت.

بحث حذف صفر که سابقه کمی ندارد، اخیرا یک جنبه جدید نیز پیدا کرده که آن تغییر واحد پولی ملی از «ریال» به «تومان» است. ریال و تومان در طول سال‌ها همچون دو بردار پولی در کنار یکدیگر بوده‌اند، یکی از آنها در محاسبات رسمی و ادبیات رسمی کشور کاربرد داشت و دیگری در سطح جامعه و مبادلات نقدی روزمره مردم. در حال حاضر ریال هیچ کاربردی در ادبیات مردم ندارد و تنها هنگامی که سروکارشان با بانک باشد، یک صفر به تبادلات خود برای محاسبه اضافه می‌کنند. به همین دلیل، بانک‌مرکزی تصمیم گرفت تا ادبیات رسمی و عمومی را یکی کند.

از نظر اقتصادی این ملاحظه وجود دارد که تومان باعث کم‌نمایی در درآمدهای مردم شود؛ چراکه اکنون یک ارزش‌گذاری ذهنی در مورد تومان وجود دارد که با حذف ۴ صفر ممکن است بخشی از مردم احساس کنند که با بی‌ارزش شدن درآمدهای خود مواجه شده‌اند. مثلا فردی که ۳ میلیون تومان درآمد دارد، با حذف ۴ صفر، میزان درآمدش به ۳ هزار تومان می‌رسد. هرچند این کاهش در هزینه‌ها هم رخ می‌دهد، اما معمولا حس کم‌بودن درآمد بر آن چیره می‌شود. از همین رو، ملاحظات اقتصادی نیز تایید می‌کند که نام دیگری جز «تومان» باید جایگزین ریال شود.

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: موضوع حذف ۴ صفر اولویت اقتصادی کشور نیست، اما اینکه می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد قابل قبول است. اما ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود و به تصویب هم نرسد.

حتما بخوانید:  تصاویری از شهدای سانحه مرگبار کنارک

حسن سبحانی، اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس: استدلال اقتصادی برای این کار نشده است، یک استدلال هزینه‌ای شده که برای مثال به این شکل هزینه‌های چاپ پول برای ما کم می‌شود و سهولت حمل‌ونقل و اینطور بحث‌ها هست اما اینکه متغیرهای اقتصادی اصلاح می‌شود، تولید رونق پیدا می‌کند و تورم کاهش پیدا می‌کند را نه کسی ادعا کرده و نه باید منتظر آن باشیم. من حس می‌کنم حذف صفر اولویت و مسأله‌ اقتصاد ما نیست.

در صورت اجرایی شدن مصوبه اخیر هیات دولت مبنی حذف چهار صفر از پول ملی، قیمت‌ انواع کالا و خدمات براساس واحد پولی جدید محاسبه خواهد شد که در جدول زیر مشاهده می کنید.

ثثث

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *