معین: اصرار بر منع ورود برخی واکسن‌ها خطا بود معین: اصرار بر منع ورود برخی واکسن‌ها خطا بود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / معین: اصرار بر منع ورود برخی واکسن‌ها خطا بود

معین: اصرار بر منع ورود برخی واکسن‌ها خطا بود

وب سایت خبری مدارا با رئیس شورای‌ عالی سازمان نظام ‌پزشکی درباره واکسیناسیونِ کرونا در ایران گفتگو کرده.

معین: اصرار بر منع ورود برخی واکسن‌ها خطا بود

بخشی از گفتگو با دکتر مصطفی معین:

*آقای زالی اخیرا گفته اند که چون واکسن گران بوده، اجازه خرید ندادند. چقدر این اظهارات می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟ چرا باید به جای هزینه برای واکسن، ۷۲۰ میلیون یورو صرف خرید رمدیسویر شود؟ آیا این تصمیم بر اساس تصمیمات تخصصی اتخاذ شده است؟

با تشکر از شما به دلیل طرح این موضوعات که در شرایط بحرانی کنونی برای روشن شدن افکار عمومی و اعمال نظارت آنها بر عملکرد مسئولان ضروری است، باید عرض کنم که من بطور دقیق در جریان دقیق تصمیمات و اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با بحران کرونا نیستم چون متاسفانه علیرغم توصیه های راهبردی سازمان بهداشت جهانی، آنها عملکردی غیر شفاف داشته اند و علیرغم درخواست مکرر سازمان نظام پزشکی حتی اجازه حضور نماینده ای از نظام پزشکی و یا نماینده ای از سوی انجمن های علمی کشور در ستاد ملی و یا در شوراهای تصمیم گیرنده وزارت بهداشت داده نشد.

ولی از نظر من حتی در زمان تحریم اقتصادی کنونی اینگونه نیست که تامین بودجه خرید واکسن برای کشورمان چندان دشوار و یا امکان‌پذیر نباشد! احتمالا” خواسته اند که محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی، رقیب خارجی نداشته باشد، چون هرچند سرمایه گذاری اولیه تولید واکسن از بودجه دولتی است ولی پولی شدن آن هم می تواند در دستور کار قرار گیرد! گرچه هم میزان سرمایه گذاری تولید و هم قیمت مطرح شده برای محصول داخلی بسیار بیشتر از واکسن خارجی است. در هر صورت از نظر اصول اخلاق پزشکی، حفظ سلامت مردم و پیشگیری از مرگ و میر بیشتر با مصون سازی فوری آسیب پذیران جامعه باید خط قرمز نظام سلامت، دولت و کشور باشد که فقط با انجام سریع واکسیناسیون عمومی امکان‌پذیر است. اینجاست که به موضوع رعایت شدن یا نشدن کدهای اخلاقی پزشکی و از جمله عدم تضاد منافع در تصمیم گیری ها هم باید بطور جد رسیدگی شود.

حتما بخوانید:  هشدار درباره برگزاری عزاداری محرم در ایام کرونا

وزارت بهداشت مسئولیت مستقیم نظام سلامت و نقش محوری در ستاد ملی مبارزه با کرونا را بعهده دارد و باید پاسخگوی مسئولیت های خطیر خود باشد. بجای سیاست رسیدن به ایمنی جمعی(گله ای)، وظیفه پیگیری انجام اقدامات قاطع پیشگیرانه از بروز و شیوع بیماری کرونا مانند اجرای طرح قرنطینه خانگی و شهری و منطقه ای، انجام آزمون های غربالگری تشخیصی و پیگیری موارد مشکوک و مراقبت از بیماران مبتلا، رعایت سایر پروتکل های بهداشتی-درمانی و به ویژه تامین فوری واکسن استاندارد از منابع خارجی با وزارت بهداشت است و وزارت امور خارجه نقش کمکی و تسهیل کننده دارد.

*اصرار بر تولید واکسن داخلی و ممنوعیت واردات برخی از واکسن‌ها به داخل کشور را در شرایطی که ایران در ماه‌های گذشته داشت،‌چقدر تصمیم درستی می‌دانید؟

آن را خطائی راهبردی می دانم که باعث ادامه موج اول همه گیری و اوج گیری های(پیک های اول تا پنجم و..!) مکرر بیماری ویروسی با ایجاد خسارات بزرگ و غیر قابل جبران انسانی، اقتصادی و اجتماعی گردید و متاسفانه اعتبار علمی و کفایت مدیریتی دولت ایران را هم در دنیا زیر سئوال برد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *