نرخ تورم دی‌ماه اعلام شد نرخ تورم دی‌ماه اعلام شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نرخ تورم دی‌ماه اعلام شد

نرخ تورم دی‌ماه اعلام شد

خبرگزاری تسنیم: همچنین نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۴ واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰٫۳ واحد درصدی به ۲۷٫۴ درصد رسیده است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۳۹۸ به عدد ۲۶،۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۲۶٫۳ درصد بیشتر از دی ۱۳۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۲۶،۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱٫۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱٫۹ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

همچنین مرکز آمار ایران اعلام کرد: منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه دی ۱۳۹۸ به ۰،۸ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۲٫۴ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب منفی ۰٫۳ درصد و ۱٫۴ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۰٫۹ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۲٫۱ واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۰٫۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳٫۷ واحد درصد کاهش داشته است.

حتما بخوانید:  عکس یادگاری مسی با جام‌هایش در بارسلونا

کاهش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

مرکز آمار ایران از کاهش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۳۹۸ برای خانوار‌های کشور به ۳۸،۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱٫۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری ۳۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱٫۳ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۴۲٫۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱٫۶ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در دی

مرکز آمار ایران تغییرات قیمت‌ها در دی را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در دیماه

مرکز آمار ایران اعلام کرد: دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ۱۳۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸،۱ درصد برای دهک اول تا ۴۰٫۳ درصد برای دهک دهم است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *