نماینده قم: کمک هزینه طلاب، کفاف‌شان را نمی‌دهد نماینده قم: کمک هزینه طلاب، کفاف‌شان را نمی‌دهد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نماینده قم: کمک هزینه طلاب، کفاف‌شان را نمی‌دهد

نماینده قم: کمک هزینه طلاب، کفاف‌شان را نمی‌دهد

شفقنا: احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس دهم و یازدهم به اسامی از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: آقایان مطرح در طیف اصولگرا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد و مخبر ستاد اجرایی فرمان امام هستند البته نمی‌دانم آیا آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیر و فکر نمی‌کنم فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد، همچنین از طیف اصلاح طلبان هم آقایان آذری جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان هستند و احتمالا جهانگیری هم شرکت کند.

متن کامل گفت‌وگوی احمد امیرآبادی فراهانی را در ادامه می خوانید.

***

*برنامه‌های کوتاه مدت مجلس یازدهم برای رسیدگی به معیشت مردم چیست؟

اولویت مجلس یازدهم ابتدا رسیدگی به معیشت مردم است و در این راه باید از تولید ملی حمایت شود. البته چند طرح اقتصادی آماده شده و در اختیار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و به زودی در کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و بعد از آن به صحن علنی ارائه می‌شود.

عمدتاً می‌توان از طریق سازمان‌های امور مالیاتی و تامین اجتماعی از بخش‌های تولیدی حمایت کرد، همچنین تهیه و تامین کالاهای اساسی مردم یکی از نکات بسیار مهمی است که اکنون با آن مواجه هستیم زیرا بخش عمده‌ای از مردم دسترسی به کالاهای اساسی تامین شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارند. در حقیقت ما در توزیع این کالاها دچار مشکل هستیم و معمولاً کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی با همان قیمت به دست مصرف کننده نمی‌رسد و تنها عده‌ای خاص از سود این اختلاف قیمت ارزی بهره می‌برند و براین اساس اکنون طرح ارائه کالابرگ یا بن ‌کارت در مجلس مطرح است.

این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن قطعا در صحن علنی مجلس بیشتر روشن شده و زوایای مختلف آن بررسی می‌شود تا کالاهای اساسی به دست مصرف کننده واقعی برسد.

*مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم درهیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را تشریح کنید.

قانونگذاری و نظارت دو مسئله بسیار مهم از دید هیئت رئیسه مجلس است،‌ بحث قانونگذاری به معنای شفافیت مجلس در فرایند قانونگذاری، شفافیت آراء، شفافیت نظر نمایندگان و کمیسیون‌هاست که در این مورد بحث‌های مفصلی شده است که در این راستا برنامه تحول مجلس از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح شد. عمده مسائلی که بر روی آن بحث می‌شود، مباحث قانونگذاری و نظارت را در بر می‌گیرد.

موضوع دیگر بحث هوشمندسازی، مردمی‌سازی و نظارت است. یکی از نکات مورد توجه هیئت رئیسه حضور نهاد مجلس در استان‌های کشور است و براین اساس هیئت رئیسه به همراه برخی اعضای کمیسیون‌ها برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و پیگیری اجرای صحیح مصوبات مجلس، سفرهای استانی خواهد داشت. ابعاد مختلف نظارت و قانونگذاری در هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار گرفته و فعال کردن کمیسیون‌ها یکی دیگر از تصمیمات هیئت رئیسه است تا مجلس در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

*برنامه‌های کلان مجلس برای رفع فقر و محرومیت در کشور چیست؟

تغییر ساختار بودجه کشور یکی از برنامه‌های مهم مجلس برای رفع فقر و محرومیت در کشور است، اخذ مالیات براساس عدالت و از افرادی که درآمد بیشتری دارند یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد بحث قرار گرفته، تغییر ساختار بودجه یعنی تغییر در بحث درآمدها و هزینه‌ها که در بحث درآمدها موضوع مالیات‌ها و امور بانکی قرار دارد. در بعد هزینه‌ها هم عدالت‌محوری بودجه و توجه به مناطق محروم کشور جزو مسائل کلان است که می‌تواند به بحث رفع محرومیت‌ها و مشکل معیشت در کشور کمک کند.

حتما بخوانید:  آمریکا، تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد

*مهمترین برنامه‌های مجلس یازدهم برای مبارزه با فساد چیست؟

موضوع شفافیت یکی از راهکارهای اصلی برای مبارزه با فساد است، شفافیت در مجلس، دولت و همچنین دیگر دستگاه‌های اجرایی باید مورد توجه قرار بگیرد.‌ طرح مدیریت تعارض منافع که طراحش هم خودم هستم را ارائه کرده‌ام، همچنین کمک به قوه قضائیه برای اجرای قانون از کجا آورده ای در راستای اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی که در دور دهم مجلس تصویب شد، می‌تواند در امر شفاف‌سازی بسیار کمک کند البته اکنون منتظریم تا قوه قضاییه آیین نامه اجرایی این قانون را ابلاغ کند که شنیده‌ام به زودی این کار انجام می‌شود. قوانین فسادزا باید اصلاح شود، همچنین قوانین پیشگیری کننده از بروز فساد هم تصویب شود اینها مباحثی هستند که در مجلس یازدهم مطرح است.

*نگاه مجلس یازدهم به انتخابات ۱۴۰۰ چگونه است، نگاه شخصی خود شما چگونه است؟

مجلس باید طی این مدت عملکرد بسیار خوبی داشته باشد تا اعتماد از دست رفته و کم رنگ شده مردم نسبت به مسئولان بازگردد، مسلما فعالیت‌های خوب و درست مجلس در راستای حل مشکلات مردم می‌تواند باعث شود تا مردم بیشتری در سال ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رای بیایند، این اتفاقی است که باید مجلس یازدهم در پی رقم زدن آن باشد از سوی دیگر باید تلاش کرد فضا به این زودی‌ها به سمت و سوی انتخابات پیش نرود تا بتوان در پایان این دولت و آغاز مجلس جدید هماهنگی برای حل مشکلات کشور را به وجود آورد.

*اخیراً شما اظهارنظری درباره انتخابات ۱۴۰۰ داشتید و لطفا بیشتر در این مورد توضیح دهید؟

اگر منظورتان بحث حضور آقای رئیسی است که من اصلا نگفتم آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا می‌کند و رئیس‌جمهور می‌شود بلکه خبرنگار از من پرسید، آیا کسی هست که بتواند لیدر جبهه انقلابی در انتخابات شود که من گفتم آقای رئیسی می‌تواند نیروها و بچه‌های انقلابی را دور هم جمع کند که ایشان هم فرمودند تمایلی به حضور در انتخابات ندارد.

*از نظر شما چه کسانی در انتخابات آینده کاندیدا خواهند شد؟

آقایان مطرح در طیف اصولگرا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد و مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هستند البته نمی‌دان.م آیا آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیرو فکر نمی‌کنم فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد، همچنین از طیف اصلاح طلبان هم آقایان آذری جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان هستند و احتمالا جهانگیری هم شرکت کند.

نماینده مجلس: شهریه طلاب کفاف خرج‌شان را نمی‌دهد

*چه انتظاراتی از دولت وقوه قضاییه دارید، تعامل بین قوا را تاکنون چگونه می‌بیند و آینده آن را نیز تشریح کنند.

حتما بخوانید:  کیمیا علیزاده: برایم دعا کنید

من فکر می‌کنم قوه مجریه باید به دنبال حل مشکلات مردم به صورت اساسی باشد و از حاشیه‌سازی و ایجاد حاشیه دوری کند، همچنین سعی کند با همکاری مجلس مشکلات مردم را حل کنند. قوه قضاییه هم اکنون خوب شروع کرده و انتظار داریم که در راه مبارزه با فساد همین گونه اقدام کند.

مبارزه با مفاسد اقتصادی باید در یک برنامه مدون و منظمی انجام شود، قطعاً هر چقدر هماهنگی میان قوا بیشتر شود، بهتر است زیرا امروز درگیر یک دشمنی هستیم که با تمام قوا به میدان آمده و در کنار اجرای تحریم‌ها می‌خواهد به نوعی ملت ایران را به چالش بکشد. به نظرم هر سه قوه باید به دنبال وحدت و همدلی باشند تا بتوانند نقشه‌های شوم دشمنان علیه ملت را به نوعی خنثی کنند.

*به عنوان نماینده قم ارزیابی شما از فضای کلی شهر قم نسبت به کلیت ایران و جهان چگونه است؟

امیرآبادی‌فراهانی: قم همیشه به عنوان مرکز انقلاب بوده و اهمیت خاصی داشته است و همان مقدار که برای ما قابل اهمیت است برای دشمنان نیز حائز اهمیت است از این جهت معمولاً دشمنان ملت برای آسیب رساندن به قم همیشه برنامه‌ریزی داشته‎اند. از سوی دیگر قم یک جایگاه ویژه در کشور دارد و مردم نسبت به این شهر حساسیت دارند، این شهر همیشه در دفاع از آرمان‌های انقلاب و حقوق ملت و ارزش‌های کشور پیشقدم بوده و حضور داشته است.

براین اساس مسئولیت قمی‌ها در میدان همیشه سنگین بوده و هست و از سوی دیگر باید مراقبت کرد زیرا دشمن برای این شهر برنامه دارند و باید حواسمان را جمع کنیم که خدای ناکرده نتوانند به اهداف خود به ویژه در بحث فرهنگی و اجتماعی برسند.

*آیا انتظارات حوزه از مجلس برآورده شده است یا خیر؟ چرا؟ چه کارهایی باید انجام شود؟

این سوالی است که باید از شخص حوزویان پرسیده شود اما به نظر من در طول ادوار مختلف مجلس، ارتباط حوزه با مجلس فراز و نشیب‌هایی داشته است اما ما نمایندگان استان قم تلاش کرده‌ایم تا این ارتباط را به نوعی برقرار کنیم و انتظارات حوزه علمیه قم از مجلس انجام شود.

اما مسلما طی سال‌های گذشته مجلس نتوانسته انتظارات حوزه را نسبت به تصویب قوانین اسلامی که بتواند با ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی در سطح کشور، منطقه یا حتی دنیا برخورد کند، برآورده سازد شاید در این بخش خیلی نتوانسته‌ایم به اهداف بلند و انتظارات مراجع و حوزویان از مجلس برسیم اما سطح ارتباطات بین مجلس و حوزه خوب بوده است.

*تعامل مجلس با حوزه علمیه را چگونه می‌ببیند و آیا در سطحی که باید باشد،هست؟

مجلس یازدهم قطعاً تعامل خوبی را با حوزه علمیه خواهد داشت حتی دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم به این موضوع اذعان دارد، این تعاملات بیشتر به ارتباط رئیس مجلس، اعضای هیئت رئیسه و روسای کمیسیون‌ها با بخش‌های مختلف حوزه دارد که گاهی اوقات نسبتاً خوب بوده و گاهی هم ضعیف بوده است.

*چه قدم‌ها و اقدام‌هایی تاکنون برای رفع فقر و محرومیت بویژه در بحث حاشیه نشینی در استان و شهر قم برداشته شده و چه کارهایی باید انجام شود؟

حتما بخوانید:  خرید نان در ایرانشهر فقط با پارتی!

در سالیان گذشته کارهای بزرگی برای قم انجام شده و به مناطق محروم قم توجه خوبی شده است البته یک عقب ماندگی تاریخی در شهر قم وجود دارد. در دوره قبل از انقلاب خیلی به قم توجه نمی‌شد اما بعد از انقلاب بویژه بعد از استان اعلام شدن قم توسط رهبر معظم انقلاب توجهات نسبت به استان قم بیشتر شد ولی به طور کلی طی دهه اخیر اقدامات موثر و خوبی برای رفع فقر و محرومیت و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای مردم انجام شده است اما هنوز با آن نقطه مطلوب فاصله داریم.

باید تلاش کرد تا یک سری کارها را که مجموعه مدیریت شهری در قم آغاز کرده را حمایت کرد، ما نمایندگان قم در مجلس دهم از اقدامات مدیریت شهری حمایت می‌کردیم و برخی بودجه و اعتبارات آنها را از دولت پیگیری می‌کردیم ولی ظاهراً باید تلاش را بیشتر کرده تا امکانات خوبی را برای مردم قم به وجود بیاوریم.

*رسیدگی به وضعیت معیشتی طلاب و حوزه‌های علمیه چه جایگاهی در دربرنامه‌های شما به عنوان نماینده مردم قم و مجلس داشته و دارد؟

طلاب حوزه علمیه از جمله اقشار جامعه هستند که واقعا مشکل معیشتی دارند، معمولاً شهریه ماهانه‌ای که آنها از سوی مراجع دریافت می‌کند بسته به سطح دروسی که مانده و خوانده‌اند معمولاً بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان به صورت متفاوت دریافت می کنند اما با این وضع اقتصاد و گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، این ارقام زندگی را برای آنها سخت کرده است. ما در مجلس نتوانسته‌ایم در رابطه با بحث معیشت طلاب کاری انجام دهیم زیرا نمی‌توان از بودجه‌های دولتی برای طلاب منابعی قرار داد و امکان آن وجود ندارد علی‌رغم اینکه کشورهای اسلامی برای طلاب علوم دینی خود اکثرا از طریق دولت به آنها حقوق پرداخت می‌کنند.

پول‌هایی هم که در ردیف بودجه برای حوزه علمیه قرار می‌دهیم بیشتر برای ساخت و ساز حوزه‌ها و بیمه طلاب است وگرنه برای معیشت آنها کاری نکرده‌ایم، همچنین خود مراجع عظام با دریافت بودجه دولتی مخالف هستند زیرا می‌گویند این موضوع به استقلال حوزه و طلبه‌ها آسیب می‌زند.

اخیراً گفتگویی با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم داشتم و حتی وی کمک‌هایی را هم که بعضاً برای ساخت و ساز حوزه در بودجه قرار می‌گیرد را قبول نداشته و اعلام کردند، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای حفظ استقلال حوزه این اعتبارات بودجه‌ای را هم دریافت نکنیم هرچند که از همین میزان اعتبارات چاپ شده در بودجه هم تنها حدود ۳۰ درصد به آنها پرداخت شده است بنابراین با وجود اینکه حکومت ما جمهوری اسلامی است و در راس آن ولی فقیه قرار دارد اما اکثر بزرگان حوزه معتقدند باید استقلال خود را حفظ کنند.

*نسبت به انتظاراتی که مراجع عظام از مجلس یازدهم دارند، چه برنامه‌هایی داشته و خواهید داشت؟

آنچه که در دیدار با مراجع عظام همیشه مورد تاکید قرار داشته، حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم و توجه به ارزش‌های اسلامی و اهل بیت است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *