«نوموفوبیا» مهم‌ترین واژه سال ۲۰۱۸ شد «نوموفوبیا» مهم‌ترین واژه سال ۲۰۱۸ شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / «نوموفوبیا» مهم‌ترین واژه سال ۲۰۱۸ شد

«نوموفوبیا» مهم‌ترین واژه سال ۲۰۱۸ شد

دیجیاتو: می دانید واژه نوموفوبیا چه مفهومی دارد؟ شاید لازم باشد بدانید چرا که همین واژه جالب موفق به رکورد شکنی شده است.

دیکشنری کمبریج هر ساله چند واژه را به عنوان کلمه برتر پیشنهاد می کند و امسال نوبت به «نوموفوبیا» (Nomophobia) رسیده که رکورد اهمیت را بشکند. این واژه به ترس یا نگرانی از همراه نداشتن موبایل یا عدم توانایی استفاده از آن دلالت دارد و از سرواژه های «no mobile phone phobia» برگرفته شده است.

«نوموفوبیا» مهم‌ترین واژه سال ۲۰۱۸ شد

سابقه استفاده از این کلمه به چندین سال قبل برمی گردد و اولین بار یک دهه پیش و توسط اداره پست بریتانیا به کار برده شد. کلمه نوموفوبیا طی سال های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده و دلیل آن هم به هوشمند شدن، افزایش کارایی و وابستگی ما به موبایل ها برمی‌گردد.

پیش‌تر تصور می شد که دلیل اصلی نوموفوبیا، نگرانی نسبت به تماس های مهمی است که شخص از دست می دهد. با این حال محققان می گویند دلیل اصلی آن این است که موبایل به عنوان بخشی از هویت شخصی به ما اجازه می دهد دیدگاه ها و تجربیاتمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

به گفته روانشناسان یکی از دلایل این اختلال ارضا نشدن احساساتی است که در زندگی واقعی فرصت بروز پیدا نکرده و افراد تنها از تخلیه آنها در فضای مجازی راضی می‌شوند.

کارشناسان دیکشنری کمبریج چهار واژه نوموفوبیا، جنایت علیه محیط زیست (ecocide)، فاصله جنسیتی و جلوگیری از بیان ایده و تفکر توسط دیگران (no-platforming) را به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب کرده بودند و در نهایت از طریق رای گیری نوموفوبیا به عنوان کلمه سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

حتما بخوانید:  صید فیل ماهی ۱۵۰کیلویی توسط صیادان مازندرانی

دیکشنری های آکسفورد و Dictionary.com نیز به ترتیب کلمه های «سمی» و «اطلاعات غلط» را به عنوان واژه های سال انتخاب کرده اند. کالینز هم «یکبار مصرف» را به عنوان کلمه سال ۲۰۱۸ برگزیده که هدف از آن جلب توجه عموم به خطرات استفاده از چنین محصولاتی است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *