هواشناسی: ادعای «ابر دزدی» مبنای علمی ندارد هواشناسی: ادعای «ابر دزدی» مبنای علمی ندارد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / هواشناسی: ادعای «ابر دزدی» مبنای علمی ندارد

هواشناسی: ادعای «ابر دزدی» مبنای علمی ندارد

خبرگزاری ایسنا: به دنبال اظهارات مطرح شده در مورد دزدیدن ابرهای ایران توسط اسرائیل، رئیس سازمان هواشناسی کشور به این خبر واکنش نشان داد.

هواشناسی: ادعای «ابر دزدی» مبنای علمی ندارد

اهم سخنان رئیس سازمان هواشناسی درباره موضوع ابردزدی به شرح زیر است:

* (در پاسخ به این ابهام بحث‌های ابردزدی و برف‌دزدی با چه هدفی مطرح می‌شود؟): قطعا کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید پاسخگو باشند، چون دستکاری جو توسط بشر ممکن نیست. اما از نظر علم هواشناسی این اظهارات رد می‌شود و پایه علمی ندارد.

* تغییر اقلیم ناشی از گرمایش جهانی است، نه دخالت کشورهای دیگر در جو. واضح است که جریانات جوی بسیار عظیم هستند و امکان دستکاری و ایجاد تغییر در جو توسط بشر وجود ندارد.

* تغییر اقلیم تنها مشکل ایران نیست بلکه بسیاری از کشورها درگیر این پدیده هستند و در مناطق مختلف پیامدهای گرمایش جهانی به شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کرده است.

* مخاطرات طبیعی مثل خشکسالی‌های متوالی، سیل‌ها، طوفان‌ها و … ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است که در مناطق مختلف به شکل‌های متفاوت بروز می‌کند. برای مثال در ایران مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم، خود را به شکل خشکسالی‌های مکرر همراه با سیل‌های ویرانگر نشان می‌دهد.

* حدود ۱۱ سال است که بارش‌های کشور بالای نرمال نرفته است و در تمام این سال‌ها میانگین بارندگی کشور در حد نرمال یا زیر نرمال ثبت شده است که همین موضوع خشکسالی را در ایران تایید می‌کند. از سوی دیگر طی سال‌های اخیر شاهد سیل‌های مخرب در برخی مناطق کشور هستیم که خسارات مالی بسیاری هم ایجاد می کند که ماحصل تغییر اقلیم در ایران است.

حتما بخوانید:  اعتراض شدید یحیی به کارشکنی در فرودگاه

* (در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات مطرح شده در مورد دخالت در روند تغییرات اقلیم به عنوان یک بحث علمی در دنیا مطرح است یا خیر؟): در مجامع علمی هواشناسی دنیا چنین مباحثی اصلا مطرح نیست و به هیچ وجه صحبتی در مورد امکان دستکاری جو، ابردزدی یا برف دزدی وجود ندارد.

* ابرهایی که مسئول بارش هستند عمدتا ابرهای سیستماتیک هستند که همراه با سامانه‌های جوی وارد کشور می‌شوند و معمولا منطقه نسبتا وسیعی را در برمی‌گیرند. برای همین هم است که در بسیاری مواقع سازمان هواشناسی در یک بازه همزمان برای ۱۰ تا ۲۰ استان پیش‌بینی بارش می‌کند. تاکید می‌کنم که امکان دستکاری، تضعیف یا تقویت این سامانه‌های جوی توسط بشر وجود ندارد.

* چرا کسانی که ادعاهایی مثل ابردزدی، برف‌دزدی و تولید آب را مطرح می‌کنند؛ هرگز برای پیگیری ادعای خود به سازمان هواشناسی مراجعه نمی‌کنند. همین‌ موضوع نشان می‌دهد که این مباحث پایه علمی ندارد و این افراد می‌دانند که اگر برای پیگیری چنین ادعاهایی به سازمان هواشناسی مراجعه کنند؛ باید در جمع کارشناسی و بر اساس ادله‌ علمی ادعاهای خود را به اثبات برسانند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *