وجود تمساح در دریاچه چیتگر تکذیب شد وجود تمساح در دریاچه چیتگر تکذیب شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / وجود تمساح در دریاچه چیتگر تکذیب شد

وجود تمساح در دریاچه چیتگر تکذیب شد

خبرگزاری تسنیم:  رئیس اداره محیط زیست شهر تهران وجود تمساح دریاچه چیتگر را به طور رسمی تکذیب کرد.

طی روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از وجود تمساح در حاشیه دریاچه چیتگر تهران داشت، که همین مسئله سبب شد تلاش‌هایی از سوی شهرداری تهران، محیط زیست شهر تهران، آتش‌نشانی و نیز یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای پیگیری، رد و یا تأیید این تصاویر انجام شود.

حالا، فاطمه برنا رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به جزئیاتی از اقدامات انجام شده در این زمینه، اظهار کرد: در پی موضوع وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر تهران، این موضوع توسط محیط زیست بررسی شد که در نهایت مورد تأیید قرار نگرفت.

وی در تشریح علت تأیید نشدن وجود تمساح در دریاچه چیتگر تهران از سوی محیط زیست، گفت: ما چندین مرحله پایش در محدوده دریاچه چیتگر داشتیم که در حال حاضر این موضوع اصولا تأیید نمی‌شود، به دلیل اینکه این جانور از آنجا که از نوع دوزیستان و خونسرد است، در صورتی که در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد، نیاز دارد که در بازه‌های زمانی در کنار آب و خشکی حضور پیدا کند تا بتواند دمای بدنش را افزایش دهد.

وجود تمساح در دریاچه چیتگر تکذیب شد

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه ما علی‌رغم پیگیری‌های متعدد وجود تمساح و یا اصلا از خانواده این حیوان را در محدوده دریاچه چیتگر تهران مشاهده نکردیم، بعید می‌دانم که این حیوان در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد.

برنا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بعضی افراد در این باره اظهارنظر کرده‌اند، مثلا معاون اجرایی طرح دریاچه چیتگر گفته که “تاکنونی شواهدی مبنی بر وجود تمساح مشاهده نشده، اما یک گونه‌ای هست که ممکن است شبیه به تمساح وجود دارد که شاید ماهی سرسوسماری باشد”، آیا این موجود در حال حاضر دریاچه چیتگر زندگی می‌کند و آیا ممکن است این شبهه ایجاد شده باشد؟، گفت: بله، انواع ماهیان در دریاچه چیتگر تهران وجود دارند و زندگی می‌کنند، حتی اردک‌ماهی و یا ماهی سرسوسماری، که اینها به دلیل اینکه جثه بزرگی دارند و در واقع پوزه‌شان شبیه پوزه تمساح هست، احتمال این وجود دارد که اشتباه گرفته شده باشند.

حتما بخوانید:  واکنش عارف به اجرا شدن سند ۲۰۳۰ در مدارس

وی اضافه کرد: ضمن اینکه منشأ عکسی که در فضای مجازی منتشر شده مشخص و در عین حال تصویر نیز واضح نیست، قاعدتا خیلی بعید به نظر می‌رسد که تصویر این حیوان، تمساح باشد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه اقداماتی از سوی محیط زیست درباره احتمال وجود تمساح در دریاچه چیتگر انجام شده است؟، افزود: چندین مرحله یگان حفاظت محیط زیست شهر تهران از دریاچه پایش داشتند و علاوه بر محیط زیست، آتش‌نشانی منطقه و در عین حال شهرداری هم اکیپ‌هایی را به منطقه اعزام کرده‌اند، شهرداری نیز اقدام به طعمه‌گذاری کرده و براساس اقداماتی که انجام شده تاکنون چیزی از وجود تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، به نظر می‌رسد که چنین گونه‌ای در دریاچه چیتگر وجود ندارد.

برنا همچنین درباره خبرِ اسکن دریاچه چیتگر و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام از سوی محیط زیست بوده و اینکه اصولا این خبر را تأیید می‌کنید؟، گفت: اسکن دریاچه چیتگر از سوی محیط زیست انجام نشده است، شاید از سوی شهرداری این کار صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه “آیا در حال حاضر محدودیت تردد در حاشیه دریاچه چیتگر وجود دارد؟، اظهار کرد: محدودیت ترددی که در دریاچه چیتگر لحاظ شده، نه به خاطر احتمال وجود تمساح، بلکه طبق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کروناست.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا شما به طور قاطع به عنوان محیط زیست شهر تهران، وجود تمساح در دریاچه چیتگر را تکذیب می‌کنید و تأیید نمی‌کنید؟، خاطرنشان کرد: ما در محیط زیست شهر تهران این موضوع را تأیید نمی‌کنیم، چون مشاهدات، زیستگاه و شرایط زیستی این گونه، اجازه نمی‌دهد که در محدوده دریاچه چیتگر زندگی کند.

حتما بخوانید:  برترین‌ها پلاس؛ ژیلا صادقی، نماینده سراوان و...

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص مشاهده ردپای تمساح در دریاچه خلیج فارس چتگر تهران اظهار کرد:

تاکنون هیچ ردی که گواه وجود تمساح در این دریاچه باشد مشاهده نکرده‌ایم، همچنین اصالت و گیرنده عکسی که ادعا وجود تمساح را می‌کند مشخص نیست با اینحال جستجو‌ها برای یافتن این حیوان را در هفت گروه سه نفره تا پایان هفته ادامه می‌دهیم.

وی گفت: تا کنون شخصی ادعا نکرده است که این تمساح را در دریاچه دیده است و ماهم این اخبار را در فضای مجازی دیده‌ایم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه طبق گفته نگهبانان چند لاک پشت هم در دریاچه وجود دارند افزود: وجود لاک پشت و حیوانات دیگر با توجه به جنگل‌های اطراف محتمل است اما وجود تمساح کمی غیرطبیعی است.

ملکی خاطرنشان کرد: به گفته دوستان محیط زیست وجود تمساح در این دریاچه بعید است و اگر چنین چیزی نیز رخ داده باشد با توجه به شرایط زیستی این حیوان دوزیست، نهایتا حدود ده روز بتواند در این دریاچه زنده بماند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *