پرونده پفک‌های دامی پیگیری می‌شود پرونده پفک‌های دامی پیگیری می‌شود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پرونده پفک‌های دامی پیگیری می‌شود

پرونده پفک‌های دامی پیگیری می‌شود

روزنامه صبح نو: استفاده دو شرکت معتبر غذایی از ذرت دامی در تولید اسنک های پف شده(غلات حجیم)، باعث توقف خط تولید این دو شرکت و بررسی پرونده آنها شده است.

اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با ارسال نامه‌ای به دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد کشاورزی با موضوع فرآورده‌های تراریخته نوشت که در رسانه‌ها هم پخش شد. در این نامه آمده بود: «پیرو مذاکره تلفنی مورخ ۱۳۹۷/۸/۳ در مورد فرآورده‌های تراریخته دامی به استحضار می‌رساند، طبق بررسی‌های به عمل آمده بخشی از محموله‌های وارداتی این فرآورده‌ها در برخی از کارخانه‌های مواد غذایی پس از فرآوری مختصری «به‌عنوان مواد اولیه مصارف انسانی از قبیل پفک و…» مورد استفاده قرار می‌گیرد»، همین موضوع باعث شد تا ناظران به سراغ این دو برند متخلف بروند.

99999

براساس نامه شماره ۱۷۲۱۰/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۶ معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و تحقیقات وزارت خطاب به رییس سازمان دامپزشکی کشور، درج عبارت «مصرف این محموله تنها برای مصرف دام مجاز است و استفاده از این محموله برای کشت مجاز نیست» در گواهی بهداشتی تمام محموله‌های حاوی ذرت تغییر شکل یافته ژنتیک (تراریخته) مشاهده شده که این محموله‌ها در دو شرکت …… و ….. در شهرک‌های صنعتی …….. و …… به‌عنوان مواد اولیه مصارف انسانی استفاده می‌شود!»

دو برند متخلف شناخته شدند!

آقای جهانبخش کیانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش ماجرای استفاده دو برند تولید غلات حجیم شده از ذرت تراریخته وارداتی،می‌گوید: «تخلف دو شرکت غذایی در استفاده از ذرت دامی برای تولید غلات حجیم شده و اسنک‌های پف‌دار بررسی و محرز و ادامه تولید آن توقیف شده است. همچنین مسوول فنی و مدیرعامل این شرکت‌ها متخلف شناخته شده و پرونده آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

حتما بخوانید:  واکنش‌های مجازیِ آبی و قرمزها به دربی

او درباره آسیب‌های مصرف این نوع تولیدات در انسان ادامه می‌دهد: «گزارشی مبنی بر اینکه مصرف این مواد برای انسان مضرر است فعلاً وجود ندارد ولی موضوع اصلی این است که در تولید غلات حجیم شده از ذرت انسانی استفاده نشده حتی به‌رغم اینکه مسوولان این دو برند بگویند مصرف محصولات آن‌ها در این شرایط تولید ضرر دارد یا ندارد، اقدام به استفاده از مواد غیرانسانی خود تخلف است. حتی اگر مسوولان این دو کارخانه بگویند که ذرت‌های دامی را به سطح انسانی ارتقا داده باشند که آن خود بحث دیگری است.»

او با تأکید بر اینکه خط تولید این دو شرکت فعلاً متوقف شده است، اضافه می‌کند: «پرونده تخلف این شرکت در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر نیاز باشد، به مراجع قضایی ارسال می‌شود. موضوع صرفاً خطرناک‌بودن یک خوراکی نیست، مهم این است که مصرف‌کننده باید بداند چه چیزی می‌خورد، اگر به او بگوییم این محصول با مواد اولیه خوراک دام تهیه شده، باز هم اقدام به خرید و خوردن آن می‌کند؟ موضوع نخست سلامتی مردم و خطرناک نبودن مواد اولیه‌ای است که در تولید خوراکی‌ها استفاده می‌شود اما ما به همین هم بسنده نمی‌کنیم، به‌ویژه در مورد خوراکی‌هایی که مخاطب اصلی آن‌ها کودکان هستند.»

جمع‌آوری محصول از بازار امکان ندارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که با توجه به آسیب‌های احتمالی مصرف چنین موادی برای افراد، آیا میزان تولید این دو کارخانه و عرضه در بازار مشخص است و آیا امکان جمع‌آوری این محصولات وجود دارد، می‌گوید: «آنچه که هم در حال تولید و توزیع بوده توقیف و اجازه ادامه توزیع هم داده نشده است ولی بخشی که قبل از توقیف در بازار توزیع شده عملاً قابل جمع‌آوری و احصا نیست.»

حتما بخوانید:  تغییر ساعت محدودیت‌های کرونایی از امشب

او اضافه می‌کند: «در یکسال گذشته با توجه به تفاوت قیمت‌هایی که به خاطر نرخ ارز ایجاد شد، پیش‌بینی می‌شد که تخلفاتی در این باره وجود داشته باشد، سازمان غذا و دارو ابلاغ کرده که کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند، با توجه به اینکه ابلاغ قبلاً صورت گرفته است هیچ توجیهی در این باره مورد قبول نیست و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.»

کیانپور در پاسخ به این سؤال که با توجه محرز شدن تخلفات صورت گرفته آیا قرار نیست اسم این دو برند به اطلاع عمومی برسد تا در خرید خود دقت بیشتری را داشته باشند، این‌طور پاسخ می‌دهد: «چون پرونده قضایی شده ما اسم اعلام نکردیم. این دو برند جزو شرکت‌های نه خیلی بزرگ اما کوچک هم نیستند و شهرت دارند و اگر مرجع قضایی بعد از قطعیت حکم صلاح بداند اسامی این دو برند را اعلام می‌کند.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *