پس‌لرزه‌های طرح «صیانت»؛ بحث مهاجرت داغ شد پس‌لرزه‌های طرح «صیانت»؛ بحث مهاجرت داغ شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / پس‌لرزه‌های طرح «صیانت»؛ بحث مهاجرت داغ شد

پس‌لرزه‌های طرح «صیانت»؛ بحث مهاجرت داغ شد

فرارو در گزارشی پیامدهای احتمالی طرح جنجالی مجلس برای صیانت از کاربران در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده.

ی

در این گزارش آمده: 

* در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با ناامیدی از تصمیم خود برای “مهاجرت” سخن می‌گویند.

* جست‌وجوی کلمه «مهاجرت» در گوگل ۷۰۰ درصد افزایش یافته است.

* پس از گذشت دو روز از مصوبه مجلس برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و ساماندهی شبکه‌های اجتماعی، مخالفت‌های شدید با این طرح همچنان ادامه دارد.

* مجلس شورای درخواست عده ای از نمایندگان به منظور بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی کرده و در نهایت با ۱۲۱ رای با بررسی این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل هشتاد و پنج موافقت کرد.

* بنابراین با موافقت نمایندگان با این درخواست، “طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی می‌شود و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

* کاربران و فعالان شبکه های اجتماعی به تندی از تصمیم مجلس انتقاد کردند. پس از موج عظیم انتقادات برخی نمایندگان در پی توضیح طرح برآمدند.

* محمدباقر قالیباف، رییس مجلس نوشت که “عمده ادعا‌ها درباره طرح خلاف واقع است. مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ برنامه مجلس نیست.”

* در کنار توضیحات قالیباف مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار توضیحاتی به چند سوال درباره طرح جنجالی «صیانت» پاسخ داد. در توضیحات مرکز پژوهش ها نیز تاکید شده است که با این طرح کسب و کارهای اینترنتی محدود نمی‌شوند. مرکز پژوهش ها همچنین مسدود شدن شبکه های اجتماعی و سرویس‌های واتساپ، اینستاگرام و گوگل و… را رد کرد.

حتما بخوانید:  ترکیب پرسپولیس مقابل اولسان هیوندای

* علیرضا زاکانی، نماینده قم: «فیلترینگ بیراهه‌ای است که حکایت از بی‌اطلاعی از فضای مجازی سایبر دارد.» او تاکید کرد که “مدیریت فضای مجازی در همه جهان خصوصاً ایران حیاتی است و تعارضی با بهره مندی از مواهب آن ندارد.”

* نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران: «فعلاً طرح حمایت از حقوق کاربران در مجلس تصویب نشده و برای تصویب راهی طولانی در پیش دارد و احتمالاً طی بررسی در کمیسیون مشترک دستخوش تغییر و تحولات قابل توجهی بشود. فلذا برخی تحلیلها در این باره با عنوان “مصوبه مجلس درباره اینترنت و فضای مجازی” نادرست است.»

*محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یادداشتی تلگرام درباره طرح مجلس و تبعات آن تاکید کرد که این طرح احتمال فیلترینگ را به شدت افزایش می‌دهد.

* در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی جست‌وجوی عبارات «مهاجرت به ترکیه»، «مهاجرت به کانادا» و…را افزایش دادند.

* بررسی نتایج جستجوها در گوگل حاکی از این است که بسیاری از کاربران به دنبال پیدا کردن راه‌‌های سریع و فوری برای خارج شدن از ایران هستند.

* هشتگ «مهاجرت» در توئیتر داغ شده است.

ی

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *