کشورگشایی خفیفِ «بن سلمان» در پاکستان کشورگشایی خفیفِ «بن سلمان» در پاکستان | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کشورگشایی خفیفِ «بن سلمان» در پاکستان

کشورگشایی خفیفِ «بن سلمان» در پاکستان

ولیعهد عربستان در کشاکش انتقادات تهران از اسلام آباد به خاطر حضور و تحرک عناصر تروریستی در خاک پاکستان، به این کشور سفر کرده تا بار دیگر اعتبار خود از دست رفته خود را در جریان پرونده قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی بازسازی کند.

روز گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چارچوب سفر آسیایی خود وارد پاکستان شد و اگر از منظر “نزاع ایرانی عربستانی” به این سفر نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که ایستگاه اسلام‌آباد مهم‌ترین و قابل تامل‌ترین بخش آن است؛ به گونه‌ای که بار دیگر روابط ریاض و اسلام آباد و تاثیرات آن بر روابط تهران و اسلام آباد را در سایه تنش‌های روزهای اخیر در کانون توجه قرار داده است.

هزینه - فایده حضور محمد بن سلمان در پاکستان

انتخاب عمران خان به نخست وزیری پاکستان پرسش‌های جدی درباره آینده روابط ریاض و اسلام آباد مطرح شد. علت آن هم مواضع عمران خان در مخالفت با سیاست‌های عربستان به ویژه در جنگ یمن و تاکید وی بر ضرورت تقویت روابط با ایران بود.

به همین دلیل، عربستان از سال‌ها پیش عمران خان را وابسته به ایران می‌دانست و همین اتهام وی را آماج حملات رسانه‌های محلی و منطقه‌ای ریاض قرار داده بود؛ تا جایی که شاهزاده خالد بن عبدالله آل سعود در مصاحبه با روزنامه عکاظ عربستان، عمران خان را “نماینده قم در اسلام آباد” نامید.

ولیعهد عربستان در جریان سفر خود ۷ میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری و پالایشگاه بزرگی در بندر گوادر، رقیب منطقه‌ای بندر چابهار احداث کند. برخی منابع، این رقم را تا ۱۵ میلیارد دلار اعلان و روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز قبلا نوشته بود که ریاض و ابوظبی پیشنهاد سرمایه‌گذاری و وام به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به دولت عمران خان داده‌اند.

حتما بخوانید:  تهدید سعودی‌ها علیه کانادا به سبک ۱۱ سپتامبر

هزینه - فایده حضور محمد بن سلمان در پاکستان

سرعت عمل سریع عربستان و امارات در جذب و مهار عمران خان و تا حدودی فرصت‌سوزی ایران و دیگری واقعیت‌هایی است که عمران خان پس از رسیدن به قدرت با آن‌ها مواجه شد.

در حاشیه سفر بن سلمان به پاکستان این نکته حائز اهمیت است که  شهادت ۲۷ تن از مرزبانان ایرانی در محور خاش- زاهدان در محدوده چانعلی در مرز پاکستان، مقامات ایران ضمن احضار سفیر پاکستان در تهران وی را حامل این پیام ساختند که ایران از دولت و ارتش پاکستان انتظار دارد با قاطعیت و جدیت لازم علیه پایگاه ها، تحرکات و استقرار گروهک های تروریستی فعال در مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران به خصوص «جیش العدل» برخورد کند.

نکته جالب توجه اینکه دیروز رسانه ها خبر از کشته شدن ۶ تن از نظامیان پاکستانی در منطقه بلوچستان این کشور دادند که نشان داد خود پاکستانی ها هم از حملات تروریستی گروه های افراطی در این کشور در امان نیستند. پاکستانی ها در شرایطی برای بن سلمان سنگ تمام گذاشته اند که عربستان طی سال های گذشته یکی از اصلی ترین حامیان جیش العدل در منطقه بوده است.

همجواری ایران و پاکستان دلیل دیگری است که عربستان مایل به حفظ رابطه خود با پاکستان است‌. عربستان سعودی می‌خواهد مطمئن شود که پاکستان نزدیکی خود را به عربستان بیشتر از ایران حفظ خواهد کرد‌.

تلاش اسلام آباد در سال‌های گذشته در عدم ورود جدی به صف‌بندی‌های منطقه‌ای ریاض به ویژه علیه تهران به این معنا نیست که اسلام آباد در روابط با ریاض و تهران اصل را بر توازن گذاشته، بلکه این سیاست اعلامی پاکستان نتیجه جبر همسایگی و اقتضائات آن است، همچنین منافع این کشور با عربستان در سطوح مختلف در هم تنیده است که روابطش با تهران را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *