کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد

کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد

برترین‌ها: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که با هدف حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف تدوین شده در دستور کار مجلس قرار گرفته است و  بنا بر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کلیات این طرح در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

قانون مقابله با سوداگری و نوسانات بازار مسکن با محوریت وضع پایه «مالیات بر عایدی املاک» و معافیت مالیات نقل و انتقال و مالیات بر سازندگان پیگیری خواهد شد.

کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد

محمدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس):

* فرار مالیاتی ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود که می‌توان به سمت وصول آن حرکت کرد. موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن نیز در مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسید.

* اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی شدن طرح صندوق های مکانیزه فروش و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون پیگیری و در برخی موارد طرح ها نهایی شده و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

تشریح طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

بر اساس این طرح که توسط نمایندگان مجلس ارائه شده است هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این طرح خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد.

عایدی سرمایه املاک عبارتست از مابه التفاوت قیمت خرید (انتقال دادن یا واگذاری) و قیمت فروش (به انتقال گرفتن).

نرخ این مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد عایدی ملک خواهد بود.

حتما بخوانید:  کسب و کار مشاوران روحی و روانی داغ شد!

همچنین موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف است:

اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند.

نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی، یکبار در هر ۲ سال.

اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، در صورتی که ۵ سال از اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد.

نقل و انتقال به منظور وقف ملک.

زمانی که قیمت فروش (انتقال دادن) کمتر از قیمت خرید (به انتقال گرفتن) باشد.

پس از اجرای این قاونون سردفتران اسناد رسمی و دفاتر مشاوره معاملات املاک موظفند در هنگام تنظیم سند انتقال ملک یا حق واگذاری محل یا سند تعهد به انتقال یا حق واگذاری محل (قولنامه)، قیمت مورد معامله را بر اساس توافق طرفین معامله، با دقت و صراحت ثبت نموده و به امضای طرفین برسانند.

همچنین در نقل و انتقال املاک مسکونی، فروشنده باید پیش از معامله تعیین کند که ملک مورد معامله، ملک مسکونی اصلی وی می باشد یا خیر.

مبنای تعیین قیمت فروش تمامی املاک و خرید املاکی که بعد از اجرای این ماده خریداری شده اند، قیمت ثبت شده در سند انتقال یا سند تعهد به انتقال (قولنامه) می باشد. قیمت مذکور، در کلیه مراجع قضایی و اداری و در تعیین حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، مبنا قرار خواهد گرفت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *