کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد

کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد

برترین‌ها: در پی اعتراضات هزاران شهروند سودانی علیه اوضاع بد اقتصادی، معیشتی و گران شدن نان در این کشور، ارتش سودان تصمیم گرفت، رئیس‌جمهور، معاونان و تمام نمایندگان وی را از تمامی مناصب عزل و قدرت را در این کشور در دست بگیرد.

معترضان سودانی تداوم ریاست جمهوری ۳۰ ساله عمر البشیر را باعث این اوضاع دانسته بودند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت شده بودند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ رئیس جمهوری سودان است.

کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد

شبکه المیادین گزارش داد؛ ارتش سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، معاونان و دولت وی را برکنار کرده است.

برخی منابع سودانی اظهار کردند، پیش‌بینی می‌شود که نیروهای مسلح سودان، برای نظارت بر مرحله انتقالی که ممکن است یک سال به طول بینجامد شورای نظامی تشکیل دهند.

طبق گزارش‌ها، نزدیک به ۴۰ خودروی نظامی در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان مستقر شده و مانع ورود و یا خروج افراد از کاخ شدند. نیروهای واکنش سریع نیز در خیابان‌های اصلی خارطوم مستقر هستند.ارتش سودان نیز در پل‌ها و راه‌های اصلی پایتخت مستقر است.

همزمان، شبکه العربیه نیز از برگزاری نشست رهبری ستاد ارتش سودان بدون حضور البشیر خبرداده است.

برخی از افسران ارتش سودان وارد ساختمان رادیو و تلویزیون سودان شدند و خواهان پخش بیانیه‌ای شدند که قرار است به زودی اعلام شود.رادیو و تلویزیون رسمی سودان نیز در حال حاضر سرودهای ملی را پخش می‌کند.

کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر را عزل کرد

شبکه اسکای نیوز نیز از بازداشت گسترده رهبران سیاسی و نظامی سابق و کنونی سودان از جمله عبدالرحیم محمد حسین، وزیر دفاع سابق این کشور، علی عثمان طه، معاون اول پیشین البشیر، محمد طاهر ایلا، نخست وزیر و اعضای دفتر رهبری حزب حاکم خبر داد.تعداد بازداشت شدگان تاکنون به بیش از صد تن رسیده است.

حتما بخوانید:  تینا آخوندتبار؛ روایت یک عاشقانه در گوشه‌ی رینگ

خبرنگار الجزیره گفت: از خروج هواپیماها از فرودگاه خارطوم جلوگیری می‌شود و تنها هواپیماهایی که از خارج به سودان می‌آیند، اجازه فرود دارند.

نیروهای”آزادی و تغییر” نیز از سودانی‌ها خواستند به خیابانها آمده و در محل تحصن واقع در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان حاضر شوند که طبق آمار هزاران تن در این محل حضور دارند.

ارتش سودان از تشکیل شورای انتقالی به ریاست ارتشبد، عوض بن عوف، وزیر دفاع این کشور خبر داد.

به گفته برخی منابع، عمر البشیر در حبس خانگی به سر می‌برد.

منابع دولتی و یک وزیر استانی سودان اعلام کردند، عمر البشیر استعفای خود را اعلام کرده است و رایزنی‌ها برای تشکیل شورای انتقالی ادامه دارد.

منابع اسکای نیوز اعلام کردند، برخی سربازان وارد مقر جنبش اسلامی شدند و احمد الحسن، دبیر کل این جنبش را بازداشت کردند.

بنابر این گزارش، نیروهای آزادی و تغییر با تشکیل دولت نظامی مخالف بوده و خواهان تشکیل دولت انتقالی هستند.

اتحادیه اروپا نیز ارتش سودان را به عدم توسل به خشونت علیه تظاهرکنندگان فراخواند.

در ادامه تحولات امروز در سودان، معترضان سودانی شماری از بازداشت شدگان را از مقر پلیس در شهر «عطبره» آزاد کردند.

بر اساس اعلام این منبع خبری، بسیاری از بازداشت شدگان از افرادی هستند که در جریان تظاهرات های اعتراضی مردمی علیه عمر البشیر در ماه های گذشته بازداشت و در این مکان نگهداری می شدند.

در ارتباط با تحولات امروز در این کشور، نیروهای ارتش هم اکنون منزل برادر عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع را نیز به محاصره خود درآورده اند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *