کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج! کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج!

کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج!

عصر ایران: در چند روز گذشته به صورت رسمی لیست فیلم‌های جشنواره فجر امسال اعلام شد و در میان آنها فیلم سینمایی منصور به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به چشم می‌خورد.

همزمان با این حضور فیلم منصور در جشنواره فجر از پوستر آن هم رونمایی شد که در تمام سایت های خبری ذکر شده است که طراح آن مجتبی تقی‌پور است. در صورتیکه چنین کسی به عنوان طراح پوستر وجود ندارد! و پوستر را محمد تقی پور طراحی کرده است که اتفاقا طراح با سابقه ای هم هست و می توان به پوستر فیلم‌های سینمایی چون: «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «سوء تفاهم»، «زندانی‌ها»، «۲۳ نفر»، «قسم»، «روز بلوا»، «آبادان یازده ۶۰» و نهایتاً «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد. (تقریبا تمامی فیلم‌ها هم محصول سازمان اوج).

نکته جالب توجه در پوستر فیلم منصور شباهت زیاد آن با پوستر یک فیلم هالیوودی معروف از مجموعه دنیای سینمایی مارول به اسم “کاپیتان مارول” است.

کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج!

کاپیتان مارول Captain Marvel‎ یک فیلم ابرقهرمانی بر پایهٔ شخصیت کاپیتان مارول از مارول کامیکس است. این فیلم محصول استودیو سینمایی والت دیزنی است که در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ در ایالات متحده به صورت آی‌مکس و سه‌بعدی اکران شد. بری لارسون، ساموئل ال. جکسون، جود لا و جما چان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حال چرا و چگونه پوستر این ۲ فیلم در این حد به هم شباهت دارند (استفاده از موقعیت و المان‌های مشابه در هر ۲ اثر) واقعا جای پرسش است و شائبه کپی بودن را در ذهن متبادر می‌کند که برای فیلمی که محصول سازمان سینمایی اوج است زیاد جالب نیست.

حتما بخوانید:  تهران بدبو شد؛ علت مشخص نیست

عجیب است که دست اندرکاران سازمان اوج چنین اتفاقی را ندیده باشند یا آن را نادیده گرفته باشند. آن هم برای فیلمی که قرار است بخشهای ناگفته ای از هشت سال دفاع مقدس را روایت کند. اگر بگویند بی اطلاعیم که جواب قانع کننده ای نیست و اگر هم مطلع باشند و از انجام این اتفاق ممانعت به عمل نیاورده باشند که دیگر بدتر.

حتی اگر بالفرض محال این شباهت کاملا سهوی و غیر عمد رخ داده باشد هم چرا سازمان اوج برای خود چنین حاشیه ای را رقم می زند و خود را در چنین موقعیتی قرار دهد؟!

فیلم منصور با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده است حال پرسش این است برای فیلمی با این مشخصات نباید یک پوستر بهتر و بدون حرف و حدیث طراحی می‌شد؟

کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج!

محمد تقی پور طراح پوستر

بهر روی بعد از آماده شدن یک فیلم سینمایی یکی از مهمترین مواد تبلیغی آن قطعا پوستر فیلم است حال چند پرسش از سازمان سینمایی اوج وجود دارد :

برای یک فیلم سینمایی (با چند میلیارد هزینه بیت المال) آیا توان آن وجود ندارد که یک پوستر غیرکپی طراحی شود؟

آیا اصلا مدیران سازمان اوج و تهیه کننده و کارگردان فیلم می‌دانند که این پوستر بیشتر به جای تبلیغ فیلم کارکرد ضد تبلیغی دارد؟

آیا اساسا این گروه عریض و طویل مدیران اوج، تهیه کننده، کارگردان، گروه رسانه‌ای اوج، روابط عمومی اوج، مشاوران رسانه‌ای فیلم منصور و … همگی از چنین اتفاقی بی اطلاع بوده و هیچکدام این شباهت ۲ پوستر به چشمشان نیامده و ندیده اند؟

حتما بخوانید:  نامه‌ی سینماگران، کیهان را عصبانی کرد

آیا طراح پوستر فیلم با خود فکر نکرده است که در جهان امروز با انفجار ارتباطات و اطلاعات چنین حرکت‌هایی از چشم مخاطبان دور نمی ماند و قطعا دیر یا زود این اتفاق لو خواهد رفت؟

آیا ذکر اسم مجتبی تقی پور به جای محمد تقی پور به عنوان طراح پوستر در خبرهای ارسالی برای رسانه‌ها اشتباهی سهوی بوده است یا رندانه؟

و بسیاری پرسش های دیگر … که خواننده و مخاطب این نوشتار قطعا بهتر و بیشتر از من به آن اشراف دارد.

از طرف دیگر طراح پوستر در صفحه اینستاگرامش آنرا منتشر کرده و در جواب اشاره چند نفر به این شباهت پوسترها نوشته است:

«ممنونم از توجه شما دوستان. شباهت‌‌ِ از قضا نزدیکِ این دو پوستر، سهویه. حقیقت اینکه تا قبل از این جریان، پوستری که فرمودید رو ندیده بودم و حتما ایراد از بنده بوده که پیش از اجرا، تحقیق کاملی در این مورد نداشتم. از دقت نظر شما ممنونم» (متاسفانه چه اندازه این تکذیبه ها شبیه به هم است!) باز جای شکرش باقی است که طراح عزیز نگفت کاپیتان مارول از طرح من کپی کرده است!

برای سازمان سینمایی اوج که بدون مشکل تولیدات سینمایی خود را دارد واقعا چنین اتفاقاتی غیر قابل اغماض است و بهترین راه پذیرش و اصلاح این اشتباه سهوی یا عمدی است.

دوباره یادآوری این مهم لازم است که جهان امروز تغییر کرده است و هر محتوا یا مطلب تولید شده، در یک جهان شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار می‌گیرد پس بهترین راه این است به جای میانبر زدن از خلاقیت و توانایی هنرمندان شایسته استفاده کنیم.

حتما بخوانید:  فروش ۴۰۰ میلیونی سینما در بازی ایران - مراکش

کُپی‌برداری کاپیتان مارول از پوستر فیلم سازمان اوج!

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *