گروسی: ایران نمی‌تواند بازرسان را دور بزند! گروسی: ایران نمی‌تواند بازرسان را دور بزند! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / گروسی: ایران نمی‌تواند بازرسان را دور بزند!

گروسی: ایران نمی‌تواند بازرسان را دور بزند!

یورونیوز: رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت اگر ایران می‌خواهد کشوری مورد احترام در جامعه جهانی باشد، هیچ راهی برای دور زدن بازرسان این نهاد ندارد.

گروسی: ایران نمی‌تواند بازرسان را دور بزند!

گروسی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس هشدار داد که محدودیت‌هایی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران با آن مواجه است باعث شده یک «تصویر بسیار مبهمی» از تهدید برنامه هسته‌ای تهران به جهان ارائه شود.

وی تاکید کرد که ایران بیش از هر زمان دیگری اورانیوم را به سمت سطح تسلیحاتی غنی‌سازی می‌کند.در حالی گروسی بر این موضوع تاکید دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید همچنان در نقش «ارزیاب» برای جهان باقی بماند که مذاکرات وین برای احیای برجام با مشکلات و اختلاف‌هایی همراه شده است.

گروسی تاکید کرد که اگر جامعه جهانی از طریق ما، از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور شفاف متوجه نمی‌شود ایران چه تعداد سانتریفیوژ یا چه ظرفیتی ممکن است داشته باشد، این موضوع یک تصویر بسیار مبهم ارائه می‌دهد.

وی گفت آنچه ما داریم تصویری بسیار مبهم است. وی آن را «تصویر خیالی از واقعیت» عنوان کرد، «نه تصویر واقعی» و این موضوع را به همین دلیل بسیار مهم ارزیابی کرد.

توافق هسته‌ای باید اصلاح شود!

گروسی تاکید کرد در مذاکرات احیای برجام در وین دخالتی ندارد اما گفت که پیشرفت ایران در برنامه‌های هسته‌ای به این معنا است که باید تغییراتی در توافق اولیه ایجاد شود.

وی افزود: «واقعیت این است که ما با ایران بسیار متفاوتی روبرو هستیم. سال ۲۰۲۲ با سال ۲۰۱۵ به قدری متفاوت است که باید اصلاحاتی انجام شود و واقعیت‌های جدید در نظر گرفته شود تا بازرسان ما بتوانند هر آنچه را که کشورها بر سر میز سیاسی توافق می‌کنند، بازرسی کنند.»

حتما بخوانید:  صفحه اینستاگرام تتلو از دسترس خارج شد

گروسی همچنین تصریح کرد که غیر از کشورهایی که سلاح هسته‌ای تولید می‌کنند، هیچ کشور دیگری وجود ندارد که به سطح بالایی از غنی‌سازی اورانیوم دست پیدا کند.

وی افزود: «این بدان معنا نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. اما این بدان معنا است که این سطح از غنی‌سازی، سطحی است که نیازمند تلاش‌های راستی‌ آزمایی شدید است.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *