یلدا پسته ندارد؛ هر کیلو بیش از ۲۰۰ هزار تومان! یلدا پسته ندارد؛ هر کیلو بیش از ۲۰۰ هزار تومان! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / یلدا پسته ندارد؛ هر کیلو بیش از ۲۰۰ هزار تومان!

یلدا پسته ندارد؛ هر کیلو بیش از ۲۰۰ هزار تومان!

قیمت هر کیلو پسته از مرز ۲۰۰هزار تومان گذشت. خبر کوتاه است و جانکاه! آن هم در فاصله یک هفته مانده به شب یلدا، اما پسته تنها خشکباری نیست که گران شده؛ در فروشگاه‌های عرضه آجیل و خشکبار چشم‌ها حتما میخکوب بادام و گردوی ۱۲۰هزار تومانی، کشمش ۶۰هزار تومانی، تخمه جابانی ۴۰هزار تومانی و بقیه شیاطینی از این قماش می‌شود!

آژیر قرمز یلدا در بازار آجیل به صدا درآمد

نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد یلدای قشنگ و دوست‌داشتنی‌مان حداقل از نظر اقتصادی شباهتی قریب به شب ترسناک هالووین خارجی‌ها پیدا کرده است.

روز گذشته خبر فروش پسته به قیمت کیلویی ۲۰۰هزار تومان دست به دست شد و خیلی‌ها را وحشت‌زده کرد.

رشد قیمت مغز گردو از یکی دو ماه پیش کلید خورد. قله اول مرز ۷۰هزار تومان بود؛ یعنی درست به اندازه قیمت یک کیلو گوشت. با این حال گرانی دست از سر مغز گردو برنداشت تا الان که باید آن را کیلویی ۱۲۰هزار تومان بخرید.

فعالان صنف خشکبار و آجیل خودشان هم از این نرخ شگفت‌زده شده‌اند و می‌گویند مغز گردو خانه‌پرش دیگر نباید از کیلویی ۹۰هزار گران‌تر باشد، اما چه کنیم؛ شده دیگر! اگر پیگیر قضیه شوید احتمالا می‌گویند تقصیر دلال‌هاست. آن هم در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد مغز گردو موجود در بازار، خارجی و وارداتی است. آجیل‌فروش‌های مهربان برای هر کیلو بادام بهایی در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰هزار تومان در نظر گرفته‌اند.

آژیر قرمز یلدا در بازار آجیل به صدا درآمد

آمار‌ها نشان می‌دهند در هفت ماه ابتدای امسال حدود ۳۳هزار تن پسته با ارزشی بالغ بر ۳۰۰میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۱۳درصد و از نظر ارزش ۲۰درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. فعالان بازار می‌گویند به دلیل رقابت تنگاتنگ پسته ایرانی با رقبای خارجی اگر تولید امسال را صادر نکنیم، ممکن است بازار خارجی‌مان را از دست بدهیم. به همین دلیل تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند شرمنده هموطنانشان شوند اما موجودی پسته‌‌شان را عوض بازار داخلی روانه بازار‌های خارجی کنند.

حتما بخوانید:  سینماها تحت تاثیر مغزهای کوچک زنگ زده

«شکرالله حاجی وند»؛ مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با «ایرنا» از ذخیره سازی ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های کشور برای تامین نیاز هموطنان خبر داد و گفت: پیش بینی لازم برای تامین بازار شب یلدا و عید نوروز انجام شده است.

سعید راد؛ مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز به «ایسنا» گفت: در تمامی بازارهای این سازمان برای شب یلدا عرضه انار و هندوانه با نرخ مصوب کمیته نرخ گذاری دولت انجام خواهد شد و آجیل نیز در تمامی بازارهایی که غرفه عرضه آجیل دارند با تخفیف بین ۲۲ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از سطح شهر تهران عرضه خواهد شد.

همچنین محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران درخصوص بررسی و نظرات قیمت میوه در شب یلدا گفت: از ۲۷ آذرماه گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی اقدامات نظارتی خود را آغاز خواهند کرد. وی افزود: این طرح تا پایان شب یلدا ادامه خواهد داشت و تا پایان شب ادامه خواهد داشت.

خانواده‌های ایرانی در حالی امسال خود را آماده “دورهمی” بلندترین شب سال می‌کنند که ارقام متفاوتی درباره هزینه اقلام موجود در سفره یلدا منتشر شده است. به طور طبیعی تنوع اقلام موجود در این سفره، هزینه‌ها را کاهش و یا افزایش خواهد داد.

قیمت اقلام اساسی در شب یلدا براساس استعلام از میادین میوه و تره بار، در جدول زیر به صورت تقریبی آورده شده است:

آژیر قرمز یلدا در بازار آجیل به صدا درآمد

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *