۱۰۰ فیلم غیر انگلیسی برتر تاریخ سینما ۱۰۰ فیلم غیر انگلیسی برتر تاریخ سینما | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ۱۰۰ فیلم غیر انگلیسی برتر تاریخ سینما

۱۰۰ فیلم غیر انگلیسی برتر تاریخ سینما

خبرگزاری فارس: در یک نظرسنجی نوپا از سوی بی‌بی‌سی با حضور ۲۰۹ منتقد از ۴۳ کشور جهان، ۱۰۰ فیلم برتر غیرانگلیسی تاریخ سینما مشخص شدند.

سه سال پیش بخشش فرهنگی بی‌بی‌سی برای اولین بار در یک نظرسنجی با مشارکت عده‌ای از منتقدین سینما فهرستی از «۱۰۰ فیلم برتر آمریکا» را منتشر کرد. پس از آن دو نظرسنجی دیگر انجام گرفت که در آن «بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم» و «بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما» در فهرستی ۱۰۰ عددی اعلام و منتشر شدند.

امسال این نظرسنجی به سینمای خارج از هالیوود نظر افکنده و «۱۰۰ فیلم برتر غیرانگلیسی زبان» را اعلام کرده که فیلم ژاپنی «هفت سامورایی» ساخته «آکیرا کوروساوا» در مقام نخست این فهرست قرار گرفته است.

برگزار کنندگان این رویداد برای قضاوتی بهتر در این دوره از منتقدین و کارشناسانی از کشورهای مختلف بهره برده‌اند تا این انتخاب به واقعیت نزدیک‌تر باشد. ازینرو ۲۰۹ منتقد از ۴۳ کشور مختلف که در مجموع به ۴۱ زبان مختلف صحبت می‌کنند در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند و به این فهرست ۱۰۰ فیلمی رای داده‌اند.

این ۱۰۰ فیلم از ۶۷ کارگردان انتخاب شده‌اند که از ۲۴ کشور و ملیت مختلف هستند و به ۱۹ زبان غیر انگلیسی تکلم می‌کنند.

زبان فرانسه که یکی از بین‌المللی‌ترین زبان‌های غیرانگلیسی است، ۲۷ عنوان از این فهرست را به خود اختصاص داده است. پس از آن زبان چینی با ۱۲ عنوان و ایتالیایی و ژاپنی هر کدام ۱۱ عنوان فیلم دارند. از سوی دیگر برخی زبان‌ها بودند که تنها یک نماینده داشتند همچون بلاروسی، رومانیایی و وولوف (زبان سنگال و گامبیا).

حتما بخوانید:  ۷میلیارد دلار، ضرر بیزوس و آمازون در یک روز

تنها مورد ناامیدکننده فهرست مذکور این است که از ۱۰۰ فیلم تنها ۴ فیلم از کارگردانان زن انتخاب شد. جالب اینکه ۴۵ درصد رأی‌دهندگان (یعنی ۹۴ منتقد) زن بوده‌‌اند.

از جنبه آماری نیز یک چهارم فیلم‌های انتخاب شده از شرق آسیا بود که از ۲۵ مورد مربوط به این بخش از جهان، ۱۱ فیلم از ژاپن، ۶ فیلم از چین، ۴ فیلم از تایوان، ۳ فیلم از هنگ‌کنگ و ۱ فیلم از کره جنوبی بود.

نکته جالب اینکه فیلم اول این لیست، «هفت سامورایی» از آکیرا کوروساوای ژاپنی محبوب همه منتقدین بود و همه به این فیلم رأی مثبت دادند، جز ۶ منتقد ژاپنی!

اینگمار برگمن با انتخاب ۵ فیلم بیشترین تعداد فیلم از یک کارگردان را به خود اختصاص داد. کوروساوا و فدریکو فلینی نیز از این حیث هرکدام با انتخاب ۴ فیلم در مکان‌های بعدی قرار دارند.

برای ما ایرانیان جالب اینکه دو نماینده از کشورمان در این فهرست به چشم می‌خورد. زنده‌یاد عباس کیارستمی با ۳ فیلم «کلوزآپ» (در جایگاه سی و نهم)، «خانه دوست کجاست» (در رتبه نود و چهارم) و «طعم گیلاس» (در جایگاه نود و هفتم) حضوری پرافتخار در این فهرست دارد. اصغر فرهادی هم با «جدایی نادر از سیمین» در جایگاه بیست و یکم قرار گرفته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *