اصلاح ساختار بودجه؛ خداحافظی با درآمد‌های نفتی اصلاح ساختار بودجه؛ خداحافظی با درآمد‌های نفتی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اصلاح ساختار بودجه؛ خداحافظی با درآمد‌های نفتی

اصلاح ساختار بودجه؛ خداحافظی با درآمد‌های نفتی

خبرگزاری فارس: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به تشریح سه راهکار اساسی برای اصلاح ساختار بودجه پرداخت.

اصلاح ساختار بودجه؛ خداحافظی با درآمد‌های نفتی

اسدالله عباسی:

* این جلسه غیرعلنی به منظور بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه بود که این اصلاحات در بودجه ۹۸ و ۹۹ به صورت میان مدت، دو ساله اعمال خواهد شد.

* ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه، مجلس و سایر نهادهای ذیربط در زمینه بودجه نویسی در چنین جلسه ای حضور یابند و راهکارهای لازم را ارائه دهند تا بودجه سال ۹۹ بر اساس اصلاحات اساسی تنظیم و سپس تصویب شود.

* در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور نشست های متعددی برای اصلاح ساختار بودجه برگزار شده و مصوباتی داشته اند که رئیس سازمان برنامه و بودجه این راهکارها و پیشنهادات را به مجلس ارائه کرد.

 بر این اساس اصلاحاتی که قرار است اتفاق بیفتد، در یک فرصت زمانی دو ساله قرار است بودجه سال ۹۹ به ضمیمه سال ۹۸ بر اساس این فرمت تنظیم شود.

 * قطع وابستگی بودجه به نفت و تبدیل تهدید تحریم ها به فرصت از جمله مواردی بود که مطرح شد و نقشه راه و اصلاح بودجه با افق ۹۸ و ۹۹ کلیدواژه ابلاغی مقام معظم رهبری بود که در شورایعالی هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه در آن نقش دارند، مد نظر واقع شد لذا در آینده نزدیک شاهد تغییرات و تحولاتی خواهیم بود.

* کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم، رونق اقتصادی، تأمین معیشت عمومی، کاهش نابرابری، ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد از جمله مواردی است که در اصلاح ساختار بودجه به آن توجه شده است.

حتما بخوانید:  ماجرای توزیع قیمه در بین معترضان اصفهانی

* در اصلاح ساختار بودجه به اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی، اصلاح نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی، مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت در ارتباط با درآمدزایی پایدار توجه شده است.

* اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، اصلاح سیاست های حمایتی، اصلاح نظام مالی نفت و گاز در رابطه با هزینه ها نیز مورد توجه قرار می گیرد.

* درباره ارتقای ثبات توسعه و عدالت است که شامل ساماندهی تعهدات دولت و کنترل و نظارت بر درآمدهای نفتی و منابع و مصارف آن می شود.

* محور دیگر نیز به اصلاحات نهادهای بودجه ریزی مربوط می شود که شامل اصلاح نظام بودجه ریزی و ارتقای سند بودجه و سند مالی حاکمیت است.

*  عزم، اراده و اجماع ملی صورت گرفته در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، با همکاری دولت و دستگاه ها در شرایط اقتصادی فعلی یک برنامه و بودجه کارا تنظیم، تدوین و تصویب شود که مردم بهره مند شوند.

* در این اصلاحیه درباره فرار مالیاتی و راهکارهای آن و همچنین چابک سازی بودجه بحث و بررسی شده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *