این است وضعیت اقتصاد رانتی ما این است وضعیت اقتصاد رانتی ما | آوتاف
خانه / اخبار داغ / این است وضعیت اقتصاد رانتی ما

این است وضعیت اقتصاد رانتی ما

برترین‌ها: ازدحام برای خرید دلار. این روز‌ها فقط کافی است یک کارت ملی در جیب داشته باشید تا ۴ میلیون تومان سود مفت به جیب بزنید، زیرا صرافی‌های رسمی ۲۲۰۰ دلار آمریکا را، به قیمت هر دلار ۲ هزار تومان ارزان‌تر از کف بازار به مشتریان می‌فروشند.

این است وضعیت اقتصاد رانتی ما

روزنامه همشهری با انتشار تصویری و در گزارش با عنوان «ازدحام برای خرید دلار رانتی» خبر داد:

* در شرایطی که توزیع بی‌دلیل ۴میلیون تومان رانت در صرافی‌های دولتی و رسمی ادامه دارد دیروز تشکیل صف‌های خرید دلار، با ارائه کارت ملی، در سطح شهر کاملا مشهود بود.

* اختلاف نرخ بین قیمت فروش دلار، در صرافی‌های رسمی و غیررسمی، دیروز سه‌شنبه، به نزدیک ۲هزار تومان رسید و موجب شد بسیاری از طالبان کسب سود، با هدف برخورداری از رانت توزیع شده، به صرافی‌های رسمی هجوم آورند.

* قیمت هر دلار آمریکا دیروز در کف بازار به ۲۸هزارو۶۲۰تومان رسید اما صرافی‌های دولتی هر دلار را در محدوده ۲۶هزارو۸۰۰تومان می‌فروختند. دیروز رانت ناشی از اعمال سیاست چند نرخی در بازار ارز، صف‌های خرید ارز با قیمت دولتی را جلوی صرافی‌ها طولانی‌تر کرد. این حاتم‌بخشی در شرایطی است که به‌گفته مقام‌های سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، دولت در تنگنای مالی و ارزی گرفتار آمده است.

* صفوف دریافت ارز دولتی در میان صرافی‌های منتخب در سطح شهر تهران افزایش یافته است. مطابق مقررات بانک مرکزی متقاضیان می‌توانند با هر کدملی ۲هزارو۲۰۰دلار ارز دولتی دریافت کنند. هم‌اکنون قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۶هزارو۷۹۵تومان است. یعنی خریداران می‌توانند با خرید این میزان ارز و فروش آن در بازار آزاد دست‌کم ۴میلیون تومان سود کنند. این موضوع به افزایش تقاضا برای دریافت ارز دولتی و تشکیل صف جوی صرافی‌های منتخب بانک مرکزی منجر شده است. این رویداد در عین حال حجم توزیع رانت را در بازار افزایش داده است. سیاست ارز چند نرخی در طول سال‌های گذشته و در ابعاد مختلف به توزیع رانت‌های گسترده منجر شده است. بازار ارز ایران هم‌اکنون نرخ‌های مختلفی ازجمله نیما، سنا، بازار متشکل، بازار آزاد، هرات، سلیمانیه و نرخ‌های ترجیحی دارد که در طول سال‌های گذشته چالش‌های اقتصادی فراوانی ایجاد کرده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)
حتما بخوانید:  قانون جدید کنترل اینترنت در روسیه اجرایی شد

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *