جان کری: ترامپ دنبال براندازی نظام در ایران است جان کری: ترامپ دنبال براندازی نظام در ایران است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / جان کری: ترامپ دنبال براندازی نظام در ایران است

جان کری: ترامپ دنبال براندازی نظام در ایران است

خبرگزاری تسنیم” “جان کری”، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئیسی “نویه زوریخه سایتونگ” انتقاد شدیدی به سیاست های “دونالد ترامپ”، رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران وارد کرده و گفت: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای مطمئنا بزرگترین خطای استراتژیک از زمان جنگ عراق و یکی از مهم ترین اشتباهات در تمام تاریخچه آمریکا است. بنابراین با این تصمیم ما به توافقی خاتمه دادیم که در آن ایران موظف به محدودیت برنامه های اتمی خود شد و ما با این اقدام، آمریکا را منزوی می کنیم. البته همچنین آن هایی که در ایران حامی این توافق بودند و برای آن کار کردند هم منزوی شده اند. این مسئله بر سیاست داخلی ایران تاثیرات منفی گذاشته و افراط گرایان در این کشور را هم تقویت می کند.

جان کری در ادامه گفت: این تصمیم ترامپ همچنین خطر جنگی را افزایش می دهد که آمریکا هم می تواند به آن وارد شود. ایالات متحده آمریکا در قبال ایران استراتژی را انتخاب کرده است که زمانی رئیس جمهور بوش آن را در قبال عراق دنبال می کرد و آن استراتژی تغییر رژیم است. همانطور که تاریخ نشان می دهد این استراتژی خوبی نیست.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه تصریح کرد که ترامپ می خواهد فشار قدرتمندانه‌ای بر ایران وارد کند تا نظام را ساقط کند. این یک استراتژی است. اما اگر نظام این کشور در معرض تهدید سقوط قرار گیرد، افراط گرایان در این کشور قدرت را بر عهده خواهند گرفت.

جان کری همچنین گفت که قدرت اجرایی ترامپ یک رویکرد غیر سازنده خود تخریبی را در پیش گرفته است.

حتما بخوانید:  واکنش به حذف پسوند اسلامی از تابلوی یک میدان

کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این شرایط شانس نگه داشتن ایران در توافق هسته‌ای با ایران چقدر است گفت: این مسئله کاملا به اروپاییان بستگی دارد. اروپا باید اقدام کند و برای ایرانیان امکانی را فراهم کند که اقتصادشان را در دست گیرند. در غیر این صورت شرایط خیلی دشوار می شود.

وی همچنین تصریح کرد که ما در اینجا درباره یک انحراف صحبت می کنیم و نه درباره عرفی که آمریکا حکومت می کند. من به همه انسان ها توصیه می کنم که در قضاوت های خود در این باره محتاط باشند. این مسئله حل خواهد شد. من باید به این مسئله اعتقاد داشته باشم چرا که من به کشورم اعتقاد دارم. من اعتقاد دارم که ما آمریکایی ها بهتر از چیزی هستیم که در حال حاضر می توان دید.

وی افزود: من بر این عقیده‌ام که آمریکا موفق خواهد شد در راس دولت دوباره کیفیت را ایجاد کند. اما برای این منظور صبر و تحمل نیاز است.

جان کری با اشاره به اینکه البته فعالیت های ایران در منطقه برای ما نگران کننده است همچنین گفت: اما در قدرت اجرایی اوباما هم ما به سادگی چشمان خود را بر روی این مسئله نبستیم. ما یک تحریم تسلیحاتی علیه ایران و تحریم هایی در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران و برنامه های موشکی این کشور داشتیم. چیزی که ما خواهان آن نبودیم این بود که راه حلی منطقی برای این مشکلات را سد نکنیم و آن را کاملا با مسئله اتمی گره نزنیم. ما با این توافق هسته‌ای یک هدف داشتیم و آن اینکه از شر برنامه اتمی ایران خلاص شویم.

حتما بخوانید:  حسن توفیق، مدیر نشریه طنز «توفیق» درگذشت

وی در ادامه اجتناب بانک های اروپایی از تجارت با ایران بعد از توافق هسته‌ای از ترس تحریم های آمریکا را عاملی دانست که سبب شد ایران از مزایای کامل برجام بهره مند نشود. کری همچنین گفت که من کاملا صریح و بی پرده می گویم که ایرانی ها به این توافق پایبند بودند اما ما نه. با خروج ترامپ از این توافق ما آن را نقض کردیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه اکثریت ملت آمریکا حامی این توافق هسته‌ای هستند همچنین تاکید کرد: اینکه کنگره آن را رد کرد سیاست داخلی محض بود. من اطمینان دارم که دونالد ترامپ قبل از خروج از برجام حتی درباره جزئیات آن آگاهی نداشت.

جان کری در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چه عواقبی را برای ایران و منطقه انتظار دارید گفت: شرایط بسیار متزلزل است. این یک وضعیت بسیار خطرناک با یک پتانسیل واقعی برای درگیری است. ایران به سادگی نمی تواند بنشیند و ببیند که چگونه توسط طرف های دیگر این توافق مورد حمله قرار می گیرد. دولت این وضعیت را از دلایل سیاست داخلی نمی تواند تحمل کند. اما مقصر این اوضاع رئیس جمهور آمریکا است که همه این آتش ها را به پا کرده است. وی همه نوع امکان و فرصت برای شروع مذاکرات با ایران را داشته است. حالا دیگر ایرانی ها این کار را انجام نمی دهند، از نظر آن ها ترامپ نشان داد که نمی توان با آمریکا معامله کرد. این یکی از غم انگیزترین قسمت های ماجرا است. همه آنچه که رهبر انقلاب اسلامی درباره آمریکا از آن ابراز نگرانی می کرد، ترامپ با رفتارهایش تایید کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *