دو ریاضیدان برجسته ایرانی درگذشتند دو ریاضیدان برجسته ایرانی درگذشتند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دو ریاضیدان برجسته ایرانی درگذشتند

دو ریاضیدان برجسته ایرانی درگذشتند

برتربن‌ها: پروفسور حسن اکبرزاده و پروفسور جواد بهبودیان، دو ریاضیدان برجسته گیلانی و شیرازی دیده بر جهان فروبستند.

دو ریاضی‌دان برجسته ایرانی درگذشتند

پروفسور جواد بهبودیان ریاضیدان شیرازی درگذشت

پروفسور جواد بهبودیان، ریاضیدان برجسته ایرانی و استاد ریاضی دانشگاه شیراز دار فانی را وداع گفت.

پروفسور جواد بهبودیان مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرده بود و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه میشیگان به پایان رسانده بود.

روابط عمومی انجمن ریاضی ایران سه شنبه شب با اعلام خبر درگذشت این ضایعه را به جامعه ریاضی و آمار کشور و همکاران دانشکده ریاضی و آمار تسلیت گفته است.

جواد بهبودیان در سال ۱۳۱۰ در شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدارس ابن سینای شیراز، سلطانی شیراز و دارالفنون تهران به اتمام رسانید.

وی عضو انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران و از پایه گذاران این دو انجمن است؛ او در سال‌های ۷۵-۷۴ دبیر انجمن آمار بوده و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، انجمن ریاضی آمریکا (AMS )، مجمع ریاضی آمریکا (ASA )، انجمن آمار آمریکا (MAA )، مؤسسه آمار ریاضی آمریکا (IMS ) و انجمن آمار کشورهای اسلامی بود.

دو ریاضی‌دان برجسته ایرانی درگذشتند

درگذشت ریاضیدان ایرانی در فرانسه

روفسور حسن اکبرزاده نابغه گیلانی در سن ۹۲ سالگی در شهر پاریس چشم از جهان فروبست.

پروفسور حسن اکبرزاده، از شاخص ترین چهره‌های علمی ایران در سطح بین المللی بود و پس از گذراندن تحصیلات پایه در رشت وارد دانشگاه تهران شد. این نخبه ریاضیات سپس راهی فرانسه شد تا تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه سوربن فرانسه ادامه دهد.

او موفق به اخذ مدرک دکتری دولتی در رشته ریاضی از دانشگاه سوربن فرانسه شد و سالها با مرکز دولتی تحقیقات علمی فرانسه -لابراتوار کلژ دو فرانس- همکاری داشت و خدمات ارزنده ای ارائه کرد. وی همچنین سالها به تدریس دانشگاهی در اروپا پرداخت.

حتما بخوانید:  جهرمی: صداوسیما مخالف اصلی فضای مجازیست

بنا بر اعلام روابط عمومی انجمن ریاضی ایران، از وی مقالات زیادی در زمینه ریاضی به ویژه در زمینه دیفرانسیل و هندسه در اروپا و آمریکا به چاپ رسیده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *