ظریف: نفت را می‌فروشیم، اما شرافت‌مان را هرگز! ظریف: نفت را می‌فروشیم، اما شرافت‌مان را هرگز! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ظریف: نفت را می‌فروشیم، اما شرافت‌مان را هرگز!

ظریف: نفت را می‌فروشیم، اما شرافت‌مان را هرگز!

 خبرگزاری تسنیم: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی – اجتماعی ملل متحد، در نیویورک به سر می‌برد روز دوشنبه در مصاحبه با «زینب بداوی» مجری سرشناس برنامه «هارد تاک» بی‌بی‌سی در نیویورک تأکید کرد ایران هرگز شرافت خود را نخواهد فروخت.

ظریف در این مصاحبه که مشروح آن طی روزهای آینده پخش خواهد شد،‌ تصریح کرد: «ما بالاخره نفت مان را خواهیم فروخت اما شرافتمان را هرگز!»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

بالاخره نفت را می‌فروشیم، اما شرافت‌مان را هرگز!

آمریکا حتی در برهه‌ای تصمیم گرفت تهدیدهای نظامی را نیز به تحریم‌های اقتصادی خود بیفزاید تا شاید از این طریق ایران را به پای میز مذاکره بیاورد. در همین راستا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه اعزام شد تا تهدید جنگ را برای ایران واقعی جلوه کند؛ اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ایران مشاهده نشد، ترامپ بلافاصله به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود.

ترامپ در هفته‌های اخیر سیاست اعمال تحریم و دعوت به مذاکره را بارها آزموده است اما در این میان ایران هیچ توجهی به وی و خواسته‌هایش نشان نداده و طبق سیاست‌های خود برای احقاق حقوقش ذیل برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا گام برداشته است.

حتما بخوانید:  اولین گاف قالیباف در جایگاه ریاست مجلس

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها بیش از یک سال به طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) فرصت داده بود تا به تعهدات خود در قبال برجام و ایران عمل کنند اما با تداوم روند کوتاهی این کشورها در اجرای تعهدات برجامی خود،‌ ایران نیز رویه دیگری را در پیش گرفت.

در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بیانیه‌ای صادر کرد و طی آن ضمن اعلام رسمی توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام، به طرف‌های دیگر برجام ۶۰ روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

تهران در همین راستا ۳۰ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد قصد دارد میزان تولید اورانیوم ۳٫۶۷درصدی خود را به ۴ برابر میزان قبلی افزایش دهد.

ایران روز یکشنبه ۱۶ تیرماه در پایان مهلت ۶۰روزه‌ای که برای طرف‌های دیگر برجام (به‌ویژه طرف‌های اروپایی) در نظر گرفته بود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند، رسماً اعلام کرد که گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان تعیین‌شده در برجام (۳٫۶۷ درصد) انجام خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۷ تیرماه رسماً تأیید کرد که غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح تعیین‌شده در برجام (۳٫۶۷ درصد) عبور کرده است.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه ۱۰ تیر تأیید کرده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی ۲۰۲٫۸ کیلوگرم اورانیوم) گذشته است.

حتما بخوانید:  عفت پشتِ فائزه؛ یک زن جنگی باید بیاید

پیش از این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در یک مصاحبه با یک رسانه غربی در خصوص تعدیل تعهدات برجامی ایران خاطرنشان ساخته بود: «ایران در حال اجرای یکجانبه یک توافق چندجانبه بود و این شیوه دیگر جواب نمی‌دهد. همه طرف‌های برجام باید وارد عمل شوند و برای حفظ برجام سرمایه‌گذاری کنند. اروپایی‌ها می‌گویند این توافق برای امنیت آنها مهم است، اگر چنین است پس باید روی آن سرمایه‌گذاری کنند. ما هم می‌توانیم مانند اروپایی‌ها تنها به‌صورت کلامی از برجام حمایت کنیم. این یک آزمون برای اروپایی‌ها است که مشخص می‌کند آنها واقعاً چقدر حاضرند برای حفظ برجام سرمایه‌گذاری کنند.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *