ظریف، نه! این‌بار پمپئو، برجام می‌خواهد ظریف، نه! این‌بار پمپئو، برجام می‌خواهد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ظریف، نه! این‌بار پمپئو، برجام می‌خواهد

ظریف، نه! این‌بار پمپئو، برجام می‌خواهد

برترین‌ها: دولت دونالد ترامپ که بزرگترین فروشنده سلاح در جهان است نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در حال آماده‌سازی یک قطعنامه حقوقی است که اثبات کند آمریکا همچنان عضوی از توافق هسته‌ای با ایران است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از آن خارج شد. 

ظریف و روحانی، نه! این‌بار پمپئو و ترامپ، برجام می‌خواهند

مقامات‌ آمریکا همچنان سیاست فشار حداکثری علیه تهران را ادامه می‌دهند و از هر ابزاری که به ذهنشان می رسد، بهره برداری می‌کنند. در آخرین دست از این اقدامات خصمانه رسانه ها از طرح این کشور برای استفاده از ظرفیت‌های قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران خبر داده‌اند. قطعنامه‌ای که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر آینده پایان خواهد یافت. این کار راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است تا آمریکا بتواند تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید کرده و اطمینان پیدا کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه تهران اعمال می‌شود.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. وی در سخنانی گفت: «قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.»

«محمد جواد ظریف»؛ وزیر امور خارجه به گزارش‌ها درباره تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو سال پیش، مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) و رئیسش اعلام کردند که مشارکت آمریکا در برجام را متوقف می‌کنند، با این امید که [کارزار] فشار حداکثری آنها ایران را به زانو درخواهد آورد». «بعد از شکست تحقیرآمیز این سیاست، او (پامپئو) می‌خواهد دوباره به مشارکت در برجام بازگردد».

حتما بخوانید:  واکنش تند کیهان به پراید ۹۰میلیون تومانی

ظریف و روحانی، نه! این‌بار پمپئو و ترامپ، برجام می‌خواهند

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: نتیجه اصلی سیاست فشار حداکثری آمریکا (درخصوص ایران) چه بوده است؟ کاهش اجباری تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام). آیا اکنون زمان آن نرسیده است که آمریکا در تصمیمات واقعا غیرسازنده خود که بر رژیم عدم اشاعه در سطح جهانی و امنیت منطقه‌ای تاثیر منفی گذاشته است، تجدید نظر کند؟

وندی شرمن از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با اشاره به این که روسیه و چین هیچ‌گاه خواهان تحریم تسلیحاتی ایران نبوده‌اند و تنها برای مدتی محدود با آن موافقت کرده‌اند، درباره تلاش آمریکا برای این که نشان دهد هنوز عضوی از توافق است، گفت: من فکر می‌کنم که آن‌ها با مخالفت زیادی مواجه خواهند شد، چراکه دولت ترامپ از توافق خارج شده است.

وزارت امورخارجه ایران نیز طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر نفرت در طول دو سال و نیم فعالیت خود به معنای واقعی هیچ دستاوردی در دیپلماسی نداشته است. در دوران وزارت او جهان ناامن تر شده، آمریکا بیش از پیش مورد تنفر واقع شده، بیشتر تحقیر شده، هیچ صلحی به دست نیامده و هیچ ثباتی به هیچ جای دنیا بازنگشته است.

ظریف و روحانی، نه! این‌بار پمپئو و ترامپ، برجام می‌خواهند

اتحادیه اروپا اعلام کرد:‌ «اگر از بعد شورای امنیت به مساله نگاه شود، این موضوع باعث نابه‌سامانی خواهد شد، زیرا صرف‌نظر از آنچه انگلیس، آلمان و فرانسه می‌اندیشند، روسیه و چین قرار نیست، این تفسیر حقوقی را تائید نخواهند کرد.»

دو خبرگزاری غربی رویترز و فرانس پرس به نقل از دیپلمات‌های خارجی در سازمان ملل گزارش دادند که آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران راه دشواری پیش رو دارد و تلاش‌هایش در این زمینه «به چالش کشیده خواهد شد».

حتما بخوانید:  مهران غفوریان دچار حمله قلبی شد

سید مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در صفحه شخصی توئیتر خود از پیشرفت ایران در دوران تحریم نوشت: ” ترامپ با همه رندی‌اش تازه فهمیده #برجام چه گنجی تَکرار نشدنی برای آمریکا بود! ایران سرافراز، در #تحریم، صدام را شکست، در تحریم، به دانش هسته‌ای مجهز شد و در تحریم، به فضا راه یافت. تحریم‌ها بماند یا متوقف شود، آمریکا بزودی منکوب مستضعفان خواهد شد.‌”

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته ایالات متحده پیش‌نویس این قطعنامه را میان شمار محدودی از اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. این پیش‌نویس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم است. با این حال، آسوشیتدپرس نوشته تلاش برای تمدید این تحریم‌ها با مخالفت روسیه و چین که اعضای دائم شورای امنیت هستند روبرو خواهد شد. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.

قطعنامه پیش‌نویس‌شده توسط واشنگتن در اختیار متحدان اروپایی آن، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار گرفته ولی در اختیار دیگر اعضای، از جمله چین و روسیه که در شورای امنیت «حق وتو» دارند، قرار نگرفته است.

کشورهای عضو برجام تا کنون آمریکا را به دلیل خروج یکجانبه و بی دلیل از برجام، ناقض این توافقنامه می‌دانند و حاضر نیستند با سیاست‌های ترامپ که تنها به افزایش تنش در منطقه منجر می‌شود، همسو شوند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *