نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو

نقش دو خودروساز بزرگ در گرانی بازار خودرو

بعد از افزایش قیمت خودرو‌های داخلی قیمت خودرو‌ها تغییر خاصی نداشته و در حال حاضر نیز بازار در ثبات به سر می‌برد. اما باید گفت که خودروها در بازار و کارخانه هنوز هم اختلاف قیمت زیاد و بی‌منطقی دارد.

بر اساس قیمت‌های اعلام شده خودرو‌های داخلی، پژو ۴۰۵ با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ وی ۸ با ۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ۱۰۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

همچنین خودروی پراید ۱۳۱ با رقم ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۶ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک با قیمت ۹۹ میلیون تومان وسراتو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنان قیمت بازار و کارخانه اختلاف زیادی دارد و مقایسه این قیمت‌ها در برخی موارد به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد! بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت خودرو به‌ویژه خودرو‌های داخلی احتکار و عدم عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور است.

چه شد که خودرو گران شد و چگونه ارزان می‌شود؟

هجوم مردم برای خرید خودرو

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علل اختلاف قیمت زیاد خودرو در بازار و کارخانه به «جوان» می‌گوید: «همانطور که وجود پول‌های سرگردان باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت در بازار طلا و مسکن می‌شود. همین موضوع در بازار خودرو نیز قیمت‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که حضور دلالان در بازار نیز به این افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عدم اعتماد مردم به مسئولان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند و با تصور اینکه شاید خودرو گران‌تر از این شود ترجیح می‌دهند که پول‌های نقد خود را تبدیل به خودرو کنند تا ارزش پول‌شان کم نشود. همین مسئله باعث می‌شود که خودرو به صورت سرمایه دیده شود و مردم برای خرید آن هجوم ببرند و در نهایت قیمت خودرو افزایش می‌یابد.»

حتما بخوانید:  برادر سعید جلیلی، قائم مقام رئیس صداوسیما شد

خودروسازان ضرر می‌کنند، دلالان سود؟!

ملکی با ذکر این موضوع که عدم توان در مدیریت نقدینگی نیز باعث گرانی‌ها شده است، ادامه می‌دهد: «خودروسازان داخلی اظهار می‌کنند که فروش برخی از خودرو‌ها برایشان با ضرر چند میلیون تومانی که گاهی به ده میلیون تومان نیز می‌رسد، تمام می‌شود. به همین دلیل است که کاهش تولید را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ بنابراین افزایش تقاضا در کنار کاهش تولید خودرو دلیل دیگری برای گرانی خودرو در بازار شده است.»

البته ادعای خودروسازان مبنی بر ضرر در فروش خودرو عجیب به نظر می‌رسد؛ اینکه خودروساز هر خودرو را با چند میلیون تومان ضرر بفروشند و دلالان فقط با یک خرید و فروش، چند میلیون تومان سود به جیب بزنند، غیرقابل باور است. اصلا چرا خودروسازان به تولید خودرو و فروش آن ادامه می‌دهند؟ بهتر نیست که آنها نیز در بازار مشغول خرید و فروش خودرو‌ها شوند؟

پیشنهاد به خودروسازان؛ تولید ۱۵ روز خود را راهی بازار کنید تا قیمت افت کند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید ۱۵ روز خود را در کوتاه مدت راهی بازار کنند بخش زیادی از نیاز بازار تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه رو است، در گفتگو با «تسنیم» اظهار داشت: خودروسازان باید در طرح های فروش خود تحویل سریع خودروها را در اولویت قرار دهند و متأسفانه با فروش‌های بلندمدت دردی از بازار خودرو دوا نمی‌شود.

وی با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه ۱۵۰۰ خودرو تولید می‌کنند، افزود: اگر فقط خودروسازان تولید ۱۵ روز خود را در کوتاه مدت راهی بازار کنند بخش زیادی از نیاز مردم تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد.

حتما بخوانید:  ماجرای «زندانی» که زندانی آزاد می‌کند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، گفت: فروش های مدت داری که دو شرکت ایران خودرو و سایپا آغاز کرده‌اند به هیچ عنوان روند صعودی قیمت‌ها را در بازار متوقف نخواهد کرد.

مؤتمنی با اشاره به اینکه حدود ۲ ماه خودروسازان عرضه محصولات خود را به بازار متوقف کرده بودند، افزود: مدیریت تقاضا در بازارِ بلاتکلیف خودرو زمان بر است و این معضل فقط با عرضه سریع محصولات رفع خواهد شد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *