نوبخت: به جای هو کردن، راه را به ما نشان دهید نوبخت: به جای هو کردن، راه را به ما نشان دهید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نوبخت: به جای هو کردن، راه را به ما نشان دهید

نوبخت: به جای هو کردن، راه را به ما نشان دهید

ایسنا: رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقادات از لایحه بودجه ۹۹ گفت: دولت نیاز به نظرات صاحب نظران دارد ولی انتظار این است که به جای هو کردن راه را به ما نشان دهند و کمک کنیم تا از این تنگه عبور کنیم، همه ما در مظان یک آزمایش هستیم که چقدر در راستای آنچه میگوییم، به آن پایبند هستیم.

محمدباقر نوبخت امشب در جلسه شورای برنامه ریزی خراسان رضوی در استانداری در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات نسبت به لایحه بودجه ۹۹ اظهار کرد: از نظر سازمان برنامه و بودجه کاملا این حق برای هر کسی وجود دارد که نسبت به لایحه بودجه ما اظهار نظر کند. بودجه یک پیش بینی از منابع و یک برآورد از هزینه هاست. کل منابع ما ۳ عدد است که شامل فروش نفت، میزان مالیات ستانی و اوراق فروشی است. حال می تواند اختلاف نظری در این میان وجود داشته باشد در مورد اینکه نفت کمتر فروخته شود یا مالیات کمتری اخذ شود و… .

راههای مختلف دور زدن تحریم‌ها شناسایی شده است

وی ادامه داد: نه تنها وزارت نفت بلکه سایر نهادهای ما، همه همکاری را دارند تا این اراده نادرست و ناپاک رژیم امریکا که میخواهد ما نفت صادر نکنیم را بشکنند، خوشبختانه گرچه در یک مدت کوتاهی راهکارهای دور زدن تحریم که قبلا انجام میشد، لو رفته بود ولی دوستان ما راههای مختلف را شناسایی کرده و در حال انجام کار هستند، حتی قراردادهای نفتی متعددی با بخشهای مختلف داریم، گرچه آنها مترصد این هستند که از ما اطلاعاتی بشوند و ما انتظار داریم دوستان ما را وادار به توضیح نکنند. آیا تاکنون در پرداختهای جاری، پرداختهای اجتناب ناپذیر یا پرداخت یارانه ها تاخیری شده است؟ می خواهیم که به ما اعتماد کنند تا این کار ادامه یابد.

نوبخت: سال آینده هم تحریم‌ها ادامه خواهد داشت

نوبخت تصریح کرد: ما از نظرات مختلف استقبال می کنیم که به ما بگویند می توانیم ۳ محل درآمد بودجه را با چه ترکیبی پیش بریم. مساله هزینه ها نیز ۴ سرفصل مهم دارد. یکی از سرفصلهایی که هیچکس نمی تواند برای آن پیشنهاد دیگری دهد، رفاه اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی است. آیا کسی میتواند پیشنهاد کند که این سهم را کاهش دهیم؟ همچنین بودجه فرهنگیان، نیروهای مسلح و دارو و درمان را نمیتوان کاهش داد، البته ما در تحریم قرار داریم و درآمدهای ما کاهش پیدا کرده منتها هنر مدیریت پیشبرد این شرایط است.

حتما بخوانید:  صادقی: نمایندگان موافق مذاکره با آمریکا هستند

اگر راهی برای لغو تحریم ها باشد، دولت مانند سال ۹۲ باز هم این کار را انجام خواهد داد

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: دولت مصمم است زیر بار زورگویی دولت امریکا نرود و دل به مطالب غربیها نبندد و اگر راهی برای لغو تحریمها باشد، همانطور که در سال ۹۲ یک بار این کار را کرد، باز هم انجام خواهد داد ولی برای ما منافع ملی و مصالح کشور اهمیت بیشتری دارد.

وی بیان کرد: البته دولت پیشنهاد خود در مورد بودجه را داده و این را به مجلس ارائه کرده است. ما نیز تابع مجلس هستیم و هر کسی هر نظری دارد به مجلس تقدیم کند. در حال حاضر بودجه در کمیسیون تلفیق مطرح است. اتفاقا بسیاری از کسانی که نظرات ارزشمندی داشتند، نظرات خود را به هر شکل ممکن به اعضای کمیسیون تلفیق منعکس کرده اند. نمایندگان نیز انسان های فهیم و آگاهی هستند و با جمیع جهات تصمیم خود را گرفته اند و کلیات لایحه به تصویب رسیده است. بخشی از تبصرههای درآمدی نیز تصویب شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مطرح شدن استعفای رئیس جمهور تصریح کرد: این سخن کذبی بود. این اهانت به نمایندگان مجلس است و کسانی که به این موضوع رای داده اند، آیا می شود به آن ها اهانت کرد و گفت این ها مرعوب یا تهدید شده اند؟ این سخن سبک و سخیفی است که شایسته پرداختن به آن نیست. ما در یک جنگ بزرگ اقتصادی هستیم و محاصره جدی در حال اعمال است.

وی بیان کرد: امیدواریم فشار اقتصادی به مردم و تحریم برای سال آینده کاهش یابد ولی باید خویش را برای شرایط متناسب با تحریم آماده کنیم. به همین جهت از چند روش تلاش شده در بودجه سال ۹۹ به وضعیت معیشت کارکنان دولت اعم از شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران توجه شود و در همین راستا به طور متوسط حداقل ۱۵ درصد حقوق این اقشار افزایش خواهد یافت. ۲ پرداخت نیز به عموم مردم خواهیم داشت که یکی حمایت معیشتی است که رقمی حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان به حدود ۶۰ میلیون خانوار ایرانی در تاریخ دهم هر ماه پرداخت می شود.

حتما بخوانید:  اعتراض تند و علنی فرهاد مجیدی به وزارت ورزش

نوبخت ادامه داد: پرداخت دیگر یارانه های نقدی است که ۳۶۰۰ میلیارد تومان است و در ۲۶ هر ماه واریز می شد که تصمیم بر این شده که این تاریخ به ۲۰ هر ماه منتقل شود. پرداخت حقوق و دستمزد نیز پیش از اتمام هر ماه صورت می گیرد که به این ترتیب هر ۱۰ روز یک مرتبه یک پرداخت بزرگ به مردم صورت می گیرد.

سال آینده ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان به کاهش فقر مطلق اختصاص می یابد

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: غیر از این نیز تصمیم داریم برای سال آینده ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به نیازمندان پرداخت شود، برای کاهش فشار هزینه بر مردم ۵۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح تحول سلامت اختصاص خواهد یافت. دولت مصمم است برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم کالاهای اساسی که حدود ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قیمت دارد، با نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومان در اختیار مردم قرار دهد.

وی اضافه کرد: برای بهبود وضع اشتغال برنامه ای برای حدود ۹۸۸ هزار فرصت شغلی داریم که در تبصره ۱۸ بودجه دیده شده است. همچنین برای ادامه اشتغال بخشی از نیروی انسانی ما که در طرح های عمرانی شاغل هستند، ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شده که این اعتبار معادل افتتاح ۳۰ طرح آبرسانی و سد است. همچنین ۱۲۴۰ کیلومتر راه آهن جدید در مراحل نهایی خود است که برای سال آینده کامل و تحویل خواهد شد و برای آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های روستایی نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید:  پیروانی: داوری‌ها بر علیه پرسپولیس است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش ما این است که با منابع محدود پرداخت ها به کارکنان به صورت منظم دنبال شود، خاطرنشان کرد: همچنین سعی می کنیم طرح های عمرانی نیز استمرار خود را حفظ کند. کسانی که این تحریم را به ما تحمیل کرده اند، بدانند با این شرایط که به مردم سخت خواهد گذشت ولی تلاش می کنیم جریان اقتصادی به صورت پویا دنبال شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح احداث ۱۰ هزار مسکن در استان خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به طرحی که برای ایجاد مسکن روستایی برای افراد کم درآمد در روستاها در دست اقدام داریم، طی یک همکاری با بنیاد مسکن ساخت تعدادی واحد مسکونی در استان ها آغاز شده که برای استان خراسان رضوی نیز ۸۰۰۰ واحد مسکونی در روستاها و ۲۰۰۰ واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد بین ما، بنیاد مسکن و استاندرای خراسان رضوی در نظر گرفته شد. بر این اساس توافق شد که تا یک سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسد. این توافق نامه حاکی از این است که با پشتیبانی مالی سازمان برنامه و بودجه و همکاری استانداری و بنیاد مسکن، شاهد بهرهبرداری و استفاده از این واحدها در کمتر از یک سال آینده خواهیم بود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *