بحث بر سرِ بازگشایی امکان متبرکه و مساجد بحث بر سرِ بازگشایی امکان متبرکه و مساجد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / بحث بر سرِ بازگشایی امکان متبرکه و مساجد

بحث بر سرِ بازگشایی امکان متبرکه و مساجد

برترین‌ها: در حالی که روزنامه جمهوری اسلامی و آرمان ملی از تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه حمایت کرده‌اند که در مقابل روزنامه کیهان خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر مساجد و حرم‌های مطهر شده است.

بحث بر سرِ بازگشایی امکان متبرکه و مساجد

روزنامه جمهوری اسلامی: در بازگشایی مساجد عجله نکنید

* رئیس‌جمهور و سایر مسئولین مرتبط با ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار شدیدی از ناحیه کسانی قرار دارند که مایل هستند مساجد، اماکن زیارتی و بقاع متبرکه هرچه زودتر بازگشائی شوند و برگزاری نمازهای جماعت و مراسم مذهبی ماه مبارک رمضان و همینطور زیارت‌ها برقرار شوند.

* در اینکه طرفداران بازگشائی اماکن مذهبی با نیت پاک و خیرخواهانه چنین درخواستی دارند، تردیدی وجود ندارد. این نکته نیز که حضور در مساجد و اماکن زیارتی و تشکیل نمازهای جماعت و تجمعات مذهبی می‌تواند زمینه‌ساز معنویت باشد و به حل مشکلات و نجات یافتن از بیماری‌ها کمک کند، کاملاً درست و غیرقابل خدشه است. با اینحال دو سه نکته مهم را باید در شرایط کنونی در نظر گرفت و درخواست بازگشائی مساجد و سایر اماکن مذهبی را با توجه به آنها باید مطرح کرد تا این نیت خیرخواهانه در اثر بی‌توجهی به موضوعات مهم‌تر موجب خسران‌های ناخواسته نشود.

* نکته اول اینست که عبادات و زیارت‌ها و تمام اعمالی که منجر به کسب معنویت می‌شوند، هدفشان اینست که جان انسان‌ها در امنیت باشد. تعالیم اسلام برای جان و آبروی انسان بالاترین اهمیت و ارزش را در نظر گرفته است. بنابراین، قبل از هر تصمیمی باید روشن شود که بازگشائی اماکن مذهبی برای جان انسان‌ها زیان ندارد. فقط در آنصورت است که می‌توان در این زمینه تصمیم گرفت.

حتما بخوانید:  پوتین خواستار خروج نیرو‌های خارجی از سوریه شد

* نکته دوم اینست که حتی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به رفع محدودیت از کسب و کارهای کم‌خطر، با توجه به ملاحظات اقتصادی صورت گرفته و اگر مشکلات حاد اقتصادی پیش نمی‌آمد و یا دولت دارای توانائی مالی زیادی بود که می‌توانست مشکلات صاحبان مشاغل را تأمین کند، بازگشائی محل این کسب و کارها هم جایز نبود. می‌دانیم که در مورد اماکن مذهبی چنین مشکلی مطرح نیست.

* و نکته سوم اینکه با توجه به غیرقابل کنترل بودن رفت و آمدها دراماکن مذهبی و اینکه نماز را می‌توان درخانه هم خواند و زیارت را هم می‌توان از دور انجام داد و برگزاری جماعات و انجام زیارت‌ها و عبادات دستجمعی مستحب هستند،رعایت الزامات بهداشتی با هدف حفاظت از جان‌ها ایجاب می‌کند برای مدتی از آن مستحبات به نفع این واجب صرفنظر شود. معنویت نیز چیزی نیست که نتوان آن را با عبادت در خانه و زیارت از راه دور به دست آورد.

کیهان: چرا بازارها و بوستانها باز است و مساجد تعطیلند؟

* بقاع متبرکه و حرم‌ها در کشورمان که همواره مأمن و محل حضور مردم مومن کشورمان هستند و همچنین مساجد که بر اساس گزارش مطرح شده در ستاد مقابله با کرونا سهم کمی به نسبت برخی دیگر از اماکن عمومی یا حمل‌ونقل عمومی در شیوع کرونا داشته‌اند نیز از این موضوع مستثنی نشدند و تاکنون بسته مانده‌اند.

* با رسیدن ماه مبارک رمضان بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است.

حتما بخوانید:  روحانی: زمان شروع تحصیل مشخص نیست

 تاکنون زمزمه‌هایی از بسته ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل ۱۵ اردیبهشت به گوش می‌رسد اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم بلا مانع است اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند باید همچنان بسته بمانند؟!

روزنامه آرمان ملی: لطفا عجله نکنید

* در حال حاضر و با شروع ماه مبارک رمضان مراکز و اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است، اما به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا که به ریاست حسن روحانی، تشکیل می‌شود، کسب و کار شهروندان و فعالیت اداره‌های دولتی به‌صورت عادی در جریان است.

* هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها و… موجب گسترش و سرکشی مجدد بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد. یقینا توجه و تبیین دو اصل مهم «حدود ضرورت‌های قطعی در بازگشایی اماکن و مراکز» و نیز «امکان نظارت اجرایی و کنترل اصول بهداشتی فعالیت‌ها در آن مراکز» در سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم مستقل و علمی و با رعایت مصالح و اولویت مقوله سلامت مردم توسط آن ستاد محترم مدنظر و عمل قرار خواهد گرفت.

درخواست علم الهدی برای بازگشایی مساجد

* آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز جمعه گذشته در هشتمین پیام جمعه که توسط پایگاه اطلاع رسانی وی منتشر شد، گفت: شیوع ویروس کرونا باعث به هم خوردن تعادل و نظم زندگی‌ها شده است و افراد از فرصت و نعمت عبادت در مساجد و عتبات عالیات اهلبیت (ع) محروم شده‌اند.

حتما بخوانید:  رئیسی در جمع کشاورزان تنگستان

* درهای معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان‌ که ماه خداست، به روی بندگان خدا بسته ‌شده و مردم نمی‌توانند از عبادت در آن مکان‌ها استفاده کنند، هرچند امیدوارهستیم با برنامه‌ریزی مسوولان، در مقابله با این ویروس و بلیه خطرناک، امکان حضور مردم در معابد و مساجد در ماه مبارک رمضان برای انس‌ با خدا در حال روزه‌داری، فراهم شود.

* ویروس کرونا در کشور ما به برکت دین و گرایش‌های دینی به لطف خدا بهتر از سایر نقاط دنیا مهار و مدیریت شد و از برکت اسلام این نعمت را داشتیم که ضرر و آسیب کرونا نسبت به‌جاهای دیگر در ایران کمتر شد، پس بیاییم در ماه برکت خدا، از برکتی که در مساجد و معابد خدا هست، محروم نشویم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *