صدای هلی‌کوپتر مریخی را برای اولین‌بار بشنوید صدای هلی‌کوپتر مریخی را برای اولین‌بار بشنوید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / صدای هلی‌کوپتر مریخی را برای اولین‌بار بشنوید

صدای هلی‌کوپتر مریخی را برای اولین‌بار بشنوید

خبرگزاری ایسنا: تاکنون پرواز بالگرد نبوغ در سطح مریخ را مشاهده کرده‌ایم اما اکنون می‌توان صدای آن را نیز شنید.

مقامات ناسا در روز جمعه هفتم مه(۱۷ اردیبهشت) اعلام کردند که مریخ‌نورد استقامت صدای پره‌های “نبوغ” را که به سرعت در حال گردش بودند در طول چهارمین سفر این بالگرد در تاریخ ۳۰ آوریل ثبت کرده است.

این فایل صوتی که به تازگی منتشر شده توسط میکروفن‌های تجهیزات سوپرکم‌(SuperCam) مریخ‌نورد استقامت ضبط شده است و اولین باری است که صدای یک بالگرد در سیاره‌ای غیر از زمین ضبط می‌شود.

دیوید میمن(David Mimoun) دانشمند میکروفن‌های سوپرکم در بیانیه‌ای گفت: این صداهای ضبط شده برای درک جو مریخ بسیار ارزشمند هستند.

مریخ‌نورد استقامت دو میکروفن با خود حمل می‌کند. هر دو آن‌ها پیش از ۳۰ آوریل نیز صداهایی از سطح مریخ ضبط کرده بودند.

مریخ‌نورد استقامت تاکنون از همه‌ی سفرهای نبوغ از فاصله‌ی ۸۰ متری فیلمبرداری کرده است. اما این تیم تا پیش از سفر چهارم تلاشی برای ضبط صدای این بالگرد نکردند زیرا نمی‌خواستند این کار در سیستم استقامت اختلالی وارد کند.

هیچ تضمینی وجود نداشت که در تاریخ ۳۰ آوریل نیز میکروفن‌ها بتوانند صدای بالگرد را ضبط کنند.

میمن می‌گوید: ما آزمایش‌هایی انجام دادیم که نشان می‌داد استقامت به سختی صدای بالگرد نبوغ را می‌شوند زیرا جو مریخ صدا را از بین می‌برد و ما خوش‌شانس بودیم که از چنین فاصله‌ای توانستیم این کار را انجام دهیم.

صدای بالگرد نبوغ آن قدری که در فایل صوتی شنیده می‌شود زیاد نیست، ‌گروه محققان صدای پره‌های آن را از سایر فرکانس‌های صوت جدا کردند تا راحت‌تر بتوان آن را شنید.

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *