همسر دکتر فاطمی جاسوس انگلیس بود؟ همسر دکتر فاطمی جاسوس انگلیس بود؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / همسر دکتر فاطمی جاسوس انگلیس بود؟

همسر دکتر فاطمی جاسوس انگلیس بود؟

روزنامه شرق در مطلبی زاویای فاش نشده زندگی همسر سید‌حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت محمد مصدق را روایت کرده است.

همسر دکتر فاطمی جاسوس انگلیس بود؟

در این گزارش می‌خوانیم:

* «پریوش سطوتی»، همسر سید‌حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت محمد مصدق درگذشت.

* این خبر را صادق زیباکلام در توییتی اعلام کرد و نوشت او در ۸۷‌سالگی و در بیمارستان سنت‌مری لندن فوت کرده است. پریوش سطوتی فرزند سرهنگ حسینقلی سطوتی بود که در اوایل دهه ۲۰ فرمانده ژاندارمری کل کشور را بر عهده داشت. او در ۱۶‌سالگی با دکتر فاطمی ۲۹‌ساله ازدواج کرد تا اینکه پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، همسرش را محاکمه و در ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام کردند. اما اتفاقی که نام او را در دهه ۸۰ سر زبان‌ها انداخت، نه نسبتش با دکتر فاطمی، بلکه ارتباطش با محمود احمدی‌نژاد و حلقه نزدیکان او بود.‌فروردین سال ۸۷، پریوش سطوتی به ایران آمد و با احمدی‌نژاد در محل دفترش دیدار کرد و کتابچه خاطرات دکتر فاطمی را به او هدیه داد و گفت با انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور، زندگی او دچار تحول شده است.

* احمدی‌نژاد هم گفت که این خاطرات و یادداشت‌ها سندی ارزشمند و متعلق به ملت بزرگ ایران است که در اختیار مورخان قرار خواهد گرفت، اما هیچ‌گاه سرنوشت این دفترچه مشخص نشد.‌در‌حالی‌‌که من هیچ‌وقت کار خرید و فروشی نکردم».‌دیدار همسر حسین فاطمی با احمدی‌نژاد و نزدیکانش، چنان برای او مهم بود که در اسفند سال ۸۹ در گفت‌وگو با ایسنا درباره آن گفته بود: «وقتی به ایران آمدیم، اولین ملاقاتمان با آقای رحیم‌مشایی بود که ایشان را در آن زمان نمی‌شناختم و از همان روز مهر بزرگی از مشایی در دل ما جای گرفت و بعد از آن با آقای احمدی‌نژاد دیدار کردیم و آن دیدار نیز همه به گریه گذشت».‌

حتما بخوانید:  تصاویری از «هیوندا النترا» جدید با ظاهر اسپرت

* اما این آشنایی اتفاقات دیگری را در پی داشت و حاشیه‌ساز شد؛ اسفند سال ۹۶ و قبل از بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی، عکس‌های او با پریوش سطوتی در فضای مجازی منتشر شد و برخی رسانه‌های اصولگرا مدعی شدند او در سال ۹۰ به اتهام جاسوسی دستگیر شده بوده و در حالی که به قید وثیقه آزاد بود، به انگلستان فرار کرده است.‌نام پریوش سطوتی در شهریور سال ۹۷، در دومین دادگاه رحیم‌مشایی نیز بارها برده شد. قاضی این دادگاه از رئیس دفتر احمدی‌نژاد این سؤالات را پرسیده بود: «خانم پریوش سطوتی در یک مرحله به دستور شما به مدت ۱۳ ماه در هتل لاله تهران (در آن زمان) اقامت داشته و نزدیک به ۸۰ میلیون تومان هزینه هتل او از بیت‌المال پرداخت شده است.

* در این زمینه چه توضیحی دارید؟»، «شما هر هفته دو الی سه بار به ملاقات خانم سطوتی می‌رفتید و هر روز نیز تلفنی با او در تماس بودید. چه توضیحی در این زمینه دارید؟»، «یک سوئیت به دیدارهای شما و خانم سطوتی اختصاص داشته که شماره سوئیت هم در پرونده وجود دارد. دفاع شما چیست؟»، «خانم سطوتی به شما گفته است نفر دوم دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس، فردی به نام رامین لاکار را معرفی کرده و گفته ما طرفدار مشایی هستیم؛ چه توضیحی در این زمینه دارید؟ آیا شما از ارتباط خانم سطوتی با آقای زیباکلام اطلاع داشتید؟»، «خانم سطوتی یک فرد عادی نبوده، بلکه بنا بر اسناد ساواک، همان زمان هم جاسوس انگلیس بوده است. شما چه ارتباطی با او داشته‌اید؟ علاوه بر این با سرویس جاسوسی اسرائیل چه ارتباطی داشتید؟» اما رحیم‌مشایی به هیچ‌کدام از این سؤالات پاسخ نداد.‌

حتما بخوانید:  ژن خوب باعث جابجایی زمان پخش یک سریال شد

* سال گذشته و این بار در میانه ماجراهای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، دوباره نام پریوش سطوتی به گوش رسید. ماجرا از آنجا آغاز شد که غلامعلی حدادعادل در یک نشست گفت نباید ورود احمدی‌نژاد و اطرافیان او به انتخابات را جدی گرفت. یک‌ روز بعد، احمدی‌نژاد این سخن را با طعنه این‌گونه پاسخ داد: «عده‌ای …، بعد از انقلاب رنگ عوض کردند و شدند سوپر‌حزب‌اللهی». او همچنین مدعی شد که حداد‌عادل با پریوش سطوتی ملاقات کرده و خواسته با دولت او مخالفت کند، اما همسر دکتر فاطمی این موضوع را نپذیرفته است. احمدی‌نژاد همچنین مدعی شد که همان شب مسئولان امنیتی پس از آنکه لپ‌تاپ خانم سطوتی را گرفتند، او را تحت‌الحفظ به فرودگاه بردند و از کشور اخراج کردند. حدادعادل ادعاهای احمدی‌نژاد را قویا تکذیب کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *